چکیده:
تولید نیروی محرکه اقتصاد هر کشوری است و درصورت رونق بخشیدن آن، رونق اشتغال، افزایش درآمد کشور، توانایی رقابت در بازارهای جهانی، بی نیازی به سایر کشورها، خودکفایی و استقلال را در پی دارد. یکی از راهکارهای اساسی برای رونق تولید، ایجاد انگیزه مردمی برای استفاده از کالاهای تولید داخل و افزایش اعتماد عمومی به تولیدات داخلی است. تحقق این راهکار نیازمند ارایه راهکارهای عملیاتی و کاربردی با توجه به شرایط اقتصادی اجتماعی جامعه است. اگر این مهم نادیده گرفته شود و از آنجایی که پشتوانه رونق تولید در هر جامعه ای اعتماد مردمی است؛ نه تنها تولید رونق نمی یابد بلکه اشتغال کاهش، وابستگی به سایر کشورها افزایش، از بین رفتن سرمایه انسانی و تعویق در رسیدن به توسعه اتفاق می افتد و امنیت اقتصادی کشور با خطر مواجه می شود. لذا راهکارهایی نظیر تبلیغ کالای داخلی توسط رسانه، استانداردسازی کالاهای داخلی، ارایه خدمات پس از فروش، مبارزه جدی با قاچاق، جلوگیری از واردات کالاهای خارجی با مشابه داخلی، فرهنگ سازی، توقف تبلیغ برندهای خارجی، کاهش هزینه تمام شده تولید، انجام مطالعات بازاریابی و... برای جلب اعتماد عمومی مردم و ایجاد انگیزه برای مصرف کالاهای تولید داخل پیشنهاد می گردد.
خلاصه ماشینی:
یکی از راهکارهای اساسی برای رونق تولید، ایجاد انگیزه مردمی برای استفاده از کالاهای تولید داخل و افزایش اعتماد عمومی به تولیدات داخلی است.
ازهمینرو، در این گزارش ابتدا دلایل عدم اعتماد مردم به کالای تولید داخل تبیین گشته و راهکارهایی عملیاتی و کاربردی در جهت افزایش اعتماد مردمی به کالاهای داخلی ارائه شده است که ضمن افزایش اعتماد مردم، حمایت از تولید داخل هم صورت خواهد گرفت.
شکل 1: عوامل کاهش اعتماد مردمی به کالای تولید داخل همانطور که در شکل شماره (1) بیان شده است، بسیاری از کالاهای تولید داخل بدون در نظر گرفتن سطح سلیقه مشتریان تولید میشوند، تولید کالاها بدون توجه به اصل رقابت با کالاهای خارجی صورت میگیرد و خلاقیت بالایی در تولیدات در جهت جذب مشتری صورت نمیگیرد که این مسائل ناشی از عدم بازاریابی صحیح و شناخت سطح سلایق مردمی است.
استانداردسازی کالاهای داخلی استانداردسازي كالاها و خدمات از مهمترين ابزارهای كارساز در حمايت از كالاهاي ايراني و افزایش اعتماد مردم به کالاهای تولید داخل است و میتوان اظهار كرد: نقش رسانهها در گفتمانسازی حمایت از کالای ایرانی، 1397.
شکل 3: تبعات امنیت اقتصادی عدم اعتماد عمومی به تولید داخل عدم اعتماد مردم به تولید داخل و نبود انگیزه برای مصرف کالاهای ملی منجر به کاهش سرمایهگذاری اعم از سرمایهگذاری داخلی و خارجی در بخش تولید میشود.
یکی از مهمترین این عوامل که پشتوانه اصلی صنعت تولید در کشور است، اعتماد مردمی به کالاهای تولید داخل و انگیزه مصرف آنان است.