چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازیهای فکری بر کارکردهای اجرایی کودکان پیشدبستان بود. روش پژوهش آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه کودکان دختر و پسر در مقطع پیش از دبستان در مراکز ناحیه 1 شهر سنندج در سال 98-1397 بودند که از بین مراکز پیشدبستانی دو مرکز بهصورت تصادفی انتخاب و تعداد 20 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل بهصورت تصادفی گمارش شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی (فرم معلم) جیویا، ایسکوئیس، گای و کنورسی (۲۰۰۰) و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که آموزش بازیهای فکری بر کارکردهای اجرایی کودکان پیشدبستانی تاثیرگذار بوده و کودکانی که تحت آموزش بازیهای فکری قرارگرفته بودند، کارکردهای اجرایی آنها بهبود یافته بود. سایر نتایج نشان داد که آموزش بازیهای فکری تنها دو بعد انتقال توجه و حافظه کاری اثربخش بود (05/ 0>P) و در بقیه ابعاد کارکردهای اجرایی بین گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت (05/ 0<P). بر اساس این نتایج میتوان از بازیهای فکری بهصورت رسمی در برنامه آموزشی مراکز مهدکودک استفاده کرد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of mind games on the executive functions of preschool children. The research method was experimental within the context of a pre-test and post-test design and control group. The statistical population contained all girls and boys in preschool centers of district (1) of Sanandaj in 2018-19, amongst which two preschool centers were randomly selected and 20 individuals were randomly assigned in the experimental and control groups. To collect the data, the behavioral grading questionnaire of executive functions (teacher form) of Gioia, Isquith, Guy and Kenworthy (2000) was used and to analyze the data, univariate and multivariate analysis of covariance were used. The results showed that the teaching of mind games had an effect on the executive functions of preschool children and those children whom had been taught mind games had improved their executive functions. Other results showed that training in mind games was only two dimensions of attention transfer and working memory (P <0.05) and there was no significant difference between the experimental and control groups in other dimensions of executive functions (P <0.05). Based on these results, mind games can be formally used in the educational program of kindergartens.