چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، آزمون مدل ارتباطی بین رفتارهای کنترلی معلم، ناکامی از نیازهای روانشناختی اساسی و بدرفتاری در کلاس تربیتبدنی، بر اساس نظریه خودمختاری بود. نوع پژوهش توصیفی-همبستگی بود که به روش مقطعی انجام گردید. تعداد 585 دانشآموز پسر دوره دوم متوسطه، یک سری پرسشنامه خودگزارشی که رفتارهای کنترلی معلم، ناکامی از نیازها، و بدرفتاری در تربیتبدنی را میسنجید، تکمیل کردند. نتایج تحلیل عامل تاییدی و مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد اثر مستقیم دو بعد استفاده کنترلی از جوایز و پاداش، و رفتار کنترلی بیش از حد بر بدرفتاری در تربیتبدنی، به ترتیب به طور منفی و مثبت، معنادار میباشد. علاوهبراین، اثر غیرمستقیم دو بعد دیگر شامل ملاحظات شرطی منفی و تهدید، از طریق نقش میانجی ناکامی از نیازها، بر بدرفتاری در تربیتبدنی معنادار میباشد. درکل، این یافتهها بیانگر آن است که رفتارهای کنترلی معلم عاملی مهم در پیشبینی بدرفتاری دانشآموزان در کلاس تربیتبدنی است. معلم تربیتبدنی میتواند با اجتناب از رفتارهای ملاحظات شرطی منفی، تهدید، و رفتارهای کنترلی بیش از حد، و با استفاده کنترلی از جوایز و پاداش میزان بدرفتاری در تربیتبدنی را کاهش دهد.
Purpose: According to self-determination theory (SDT), the aim of this study was to examine the relationship model of teachers controlling behavior, basic psychological needs thwarting and misbehavior in physical education classes. Method: The research was correlational-descriptive with cross-sectional way. A number of 585 male students from secondary schools (age range: 15-17 years old) completed a series of self-reported questionnaires which assess teachers controlling behavior, need thwarting and misbehavior in physical education. Results: The results of confirmatory factor analysis and structural equation modeling, showed that the direct effect of controlling use of praise and rewards, and excessive controlling behavior was negatively and positively significant on misbehavior respectively. In addition, the indirect effect of negative conditional regards and intimidation, via mediating role of needs-thwarting, on misbehavior in physical education was significant. Conclusion: Overall, these findings suggest that teachers controlling behavior is an important factor in anticipation of student's misbehavior is physical education. Physical education teachers could avoid negative conditional regards, intimidation and excessive controlling behavior, and apply controlling use of praise and rewards, in order to reduce misbehavior in physical education.