چکیده:
بحث اشتغال از مهمترین مباحث مورد توجه در جامعه محسوب میشود همچنین با توجه به اهمیت سیاست اشتغال در سیاستهای کلی نظام، استفاده از یک الگوی مناسب ارزشگذاری در جهت تامین مالی و جذب سرمایه شرکتهای نوپا بهمنظور توسعه کسبوکار و ورود موفق به بازار امری ضروری است. این پژوهش باهدف تعیین عوامل موثر و میزان تاثیرگذاری آنها در ارزشگذاری شرکتهای نوپا در راستای سیاستهای کلی بخش اشتغال انجامشده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی است و به شیوهی پیمایشی مقطعی و علی انجامشده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده است. جامعهی آماری شرکتهای نوپا مستقر در پارکهای علم و فناوری کشور بوده که با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 168 پرسشنامه قابل بهرهبرداری از آنها جمعآوری شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفادهشده است؛ که بر این اساس شش عامل اصلی اثرگذار بر ارزشگذاری شرکتهای نوپا شناسایی شد که عبارتاند از: 1-"قدرت و کیفیت تیم کارآفرین"، 2-"مزیت رقابتی"، 3-"زیرساخت یا بستر مناسب"، 4- "پایداری "، 5-"بازاریابی ثانویه"، 6-"شرایط اقتصادی و سیاسی". همچنین با توجه به نتایج رگرسیون عامل 4) پایداری بیشترین تاثیر را بر متغیر وابسته داراست. عوامل 3) زیرساخت یا بستر مناسب)، 5) بازاریابی ثانویه، 6) شرایط اقتصادی و سیاسی، 2) مزیت رقابتی، 1) قدرت و کیفیت تیم کارآفرین به ترتیب بعد از عامل 4 بر متغیر وابسته ارزش تاثیرگذارند.
The issue of employment is one of the most important issues in society. Also, considering the importance of employment policy in the general policies of the system, using an appropriate valuation model in order to finance and attract start-up companies in order to develop the business and enter the market successfully is essential. This study was conducted to determine the effective factors and their impact on the valuation of start-ups in line with the general policies of the employment sector. The present study is applied in terms of purpose and has been done in a cross-sectional and causal survey method. The data collection tool was a questionnaire. The statistical population of start-up companies located in science and technology parks of the country was 168 questionnaires that could be used by simple random sampling method.In order to analyze the data, exploratory factor analysis and multivariate regression analysis were used. Based on this, six main factors affecting the valuation of start-up companies were identified, which are: 1- "Strength and quality of the entrepreneurial team", 2- "Competitive advantage", 3- "Appropriate infrastructure or platform", 4- "Sustainability", 5- "Secondary marketing", 6- "Economic and political conditions". Also, according to the results of regression, factor 4) stability has the greatest effect on the dependent variable. Factors 3) appropriate infrastructure or platform), 5) secondary marketing, 6) economic and political conditions, 2) competitive advantage, 1) strength and quality of the entrepreneurial team affect the value dependent variable after factor 4, respectively.