چکیده:
هدف از این پژوهش تبیین رابطه بین ویژگیهای مصرف رسانهای با رعایت شاخصهای مطلوب در مصرف شبکههای اجتماعی مجازی خانوادههای بوشهری است. در این مجال با ترکیبی از رویکرد کیفی و کمی در روش شناسی جهت استخراج شاخصههای مطلوب و طراحی ابزار پرسشنامه؛ رابطه معناداری بین متغیر مستقل (میزان، نوع، جذابیت و انگیزه مصرف شبکههای اجتماعی مجازی) و متغیر وابسته (شاخصهای مطلوب مصرف شبکههای اجتماعی مجازی خانوادههای بوشهری) با بهرهگیری از نرم افزار spss مورد آزمون قرار دادیم. نتایج یافتهها در آزمون فرضیهها، حاکی از آن است که از تعداد 4 متغیر مستقل در آزمون با رعایت شاخصهای مطلوب مصرف رسانهای؛ متغیر نوع شبکههای اجتماعی مجازی مورد استفاده رابطه معناداری را نشان داد و 3 متغیر میزان، جذابیت و انگیزه مصرف شبکههای اجتماعی مجازی رابطه معناداری را در رعایت شاخصهای مصرف شبکههای اجتماعی مجازی نشان ندادند به عبارت دیگر قابل تعمیم به کل جامعه آماری نیستند.
The family, as the most important social institution, has an important role in creating the identity of individuals and has important functions such as education, meeting the natural needs of human beings and creating peace in individuals. Nowadays, a new force of identity and identity finder has emerged alongside the family and acts as a complementary force or, in most cases, an anti-identity force against the family. These new identity-building forces are the mass media. The purpose of this study is to explain the relationship between media consumption and the observance of desirable indicators in the consumption of virtual social networks of Bushehr families. In this regard, with a combination of qualitative and quantitative approach in methodology to extract the desired characteristics and design a questionnaire tool; We tested a significant relationship between the independent variable (amount, type, attractiveness and motivation of using virtual social networks) and the dependent variable (desirable indicators of using virtual social networks of Bushehr families). The results of the tests in the hypothesis test indicate that out of 4 independent variables in the test with respect to the desired media consumption indicators; The variable of the type of virtual social networks used showed a significant relationship and the three variables of the amount, attractiveness and motivation of using virtual social networks did not show a significant relationship in terms of consumption indicators of virtual social networks.