چکیده:
در بازار رقابتی امروز ، بسته بندی يکی از موثر ترين ابزار های بازاريابی در جذب مشتريان و کمک به فروش محصولات به
خصوص محصولات مصرفی است . بسته بندی محصول کارکردهای مختلفی اعم از حفاظت و نگهداری از محصول و جذب
مشتری و کمک به فروش محصول را بر عهده دارد . از آنجايی که بسیاری از خريدهای مصرف کنندگان در فروشگاه ها به
صورت برنامه ريزی نشده ، آنی و تحت تاثیر احساسات انجام می گیرد و با توجه به اينکه برخی از ويژگی های کالا مانند بسته
بندی مناسب و زيبا می تواند باورهای خريداران در خصوص عملکرد کالا را تحت تاثیر قرار دهد، نقش بسته بندی در جذب
مشتريان بسیار حايز اهمیت است.اين پژوهش به روش کیفی و مطالعات کتابخانه ای و مشاهده ای انجام گرفته است و به
بررسی اين موضوع میپردازد که چه عواملی در طراحی بسته بندی محصولات از اهمیت جدی برخوردارند و در تصمیم خريد
مصرف کنندگان میتوانند تاثیر داشته باشند.نتايج يافته های پژوهش نیز نشان میدهد که برای رسیدن به اهداف ارتباطی موثر،
عناصر بصری و اطلاعاتی به همراه دانش روانشناسی مصرف کننده بايد مورد توجه قرار بگیرد تا تولیدکنندگان پاسخ مصرف
کننده به بسته های خود را درک کنند و طراحان گرافیک بتوانند بسته بندی هايی با قابلیت های بالا در فروش به بازار عرضه
نمايند