چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای سبکهای فرزندپروری ناکارآمد پدران در رابطه بین الگوی شخصیتی پدران و ناگویی خلقی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی (مدلیابی معادلات ساختاری) میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر مدارس شاهرود و پدران آنها بود که تعداد 244 نفر از دختران دانشآموز مقاطع مختلف مشغول به تحصیل در مدارس شاهرود و پدرانشان بهعنوان گروه نمونه به صورت دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای، شش عاملی شخصیت هگزاکو (60HEXACO-) (آشتون و لی، 2001)، ناگویی خلقی (TAS-20) (تورنتو، پارکر و تیلور، 1979) و سبکفرزندپروری (BPS) (بامریند، 1972)، بین آنها توزیع گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار 24-Amos و روش معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از برازش مناسب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد مسیر مستقیم سبک شخصیتی پدران بر سبک فرزندپروری مستبد پدران (18/1,T=001/0P=)، سبک شخصیتی پدران بر سبک فرزندپروری سهلگیر پدران (22/0-,T=001/0P=)، سبک شخصیتی پدران بر ناگویی خلقی نوجوانان (61/0-T=, 001/0P=) معنیدار بود. همچنین ضرایب تأثیر غیرمستقیم سبک شخصیتی پدران بر ناگویی خلقی با میانجیگری سبک فرزندپروری مستبد پدران (40/0,T=001/0P=) و سبک شخصیتی پدران بر ناگویی خلقی با میانجیگری سبک فرزندپروری سهلگیر پدران (06/0-,T=001/0P=) معنیدار بود. درنتیجه میتوان گفت سبک فرزندپروری ناکارآمد پدران در ارتباط بین سبک شخصیتی پدران با ناگویی خلقی در نوجوانان نقش میانجی دارد. بنابراین، با توجه به نتایج به دست آمده، ناگویی خلقی از دو جنبه زیستی و آموزشی برخوردار است و در نظام خانواده شکل میگیرد و برای پیشگیری از آسیبهای ناشی از آن میتوان مداخلاتی برای اصلاح سبک فرزندپروری پدران طراحی و اجرا نمود.
The aim of this study was to determine the mediating role of dysfunctional parenting styles in the relationship between father personality patterns and adolescent girls' alexithymia. The research method is descriptive and correlational (structural equations). The statistical population of the present study was female students of Shahroud schools and their fathers. A total of 244 female students studying in Shahroud schools and their fathers were selected as the available sample group and a questionnaire, six factors of Hexaco personality (HEXACO-60) (Ashton and Lee, 2001), alexithymia (TAS-20) (Toronto, Parker & Taylor, 1979) and parenting style (BPS) (Bamrind, 1972) were distributed among them. Data were analyzed using 24Amos software and the structural equation method. The results indicated a good fit of the research model. The results showed that the direct path of the father's personality style to the authoritarian parenting style of the father (1.18, P = 0.001), the father's personality style to the father's light parenting style (-0.22, P = 0.001), personality style The father was significant on alexithymia (T = 0.61, P = 0.001). Also, the coefficients of the indirect effect of father personality style on alexithymia mediated by authoritarian parenting style (0.40, P = 0.001) and father personality style on alexithymia mediated by father's easy parenting style (-0.06, T = 001 / P = = was significant. As a result, it can be said that the dysfunctional parenting style of the father plays a mediating role in the relationship between the father's personality style and alexithymia in adolescents. Therefore, according to the obtained results, mood dysphoria has two biological and educational aspects and is formed in the family system and to prevent the resulting injuries, interventions can be designed and implemented to improve the parenting style of fathers.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي مدل علي الگوي شخصيتي پدران و ناگويي خلقي دختران نوجوان : نقش واسطه اي سبک هاي فرزندپروري ناکارآمد پدران Evaluating the Causal Model of Fathers 'Personality Pattern and alexithymia in Adolescent Girls: The Mediating Role of dysfunctional parenting styles الناز عامريان Elnaz Amerian Master of Clinical Psychology, Department of کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، گروه روانشناسي باليني، دانشگاه آزاد Clinical Psychology, Islamic Azad University اسلامي واحد شاهرود، شاهرود، ايران .
چکيده Abstract The aim of this study was to determine the mediating role پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش واسطه اي سبک هاي فرزندپروري ناکارآمد of dysfunctional parenting styles in the relationship پدران در رابطه بين الگوي شخصيتي پدران و ناگويي خلقي دختران نوجوان between father personality patterns and adolescent girls' alexithymia.
A total of 244 female شاهرود و پدران آن ها بود که تعداد ٢٤٤ نفر از دختران دانش آموز مقاطع students studying in Shahroud schools and their fathers مختلف مشغول به تحصيل در مدارس شاهرود و پدرانشان به عنوان گروه نمونه were selected as the available sample group and a questionnaire, six factors of Hexaco personality به صورت دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامه هاي، شش عاملي شخصيت (HEXACO-60) (Ashton and Lee, 2001), alexithymia هگزاکو (٦٠-HEXACO) (آشتون و لي، ٢٠٠١)، ناگويي خلقي (٢٠-TAS) (TAS-20) (Toronto, Parker & Taylor, 1979) and parenting (تورنتو، پارکر و تيلور، ١٩٧٩) و سبک فرزندپروري (BPS) (بامريند، ١٩٧٢)، style (BPS) (Bamrind, 1972) were distributed among them.