چکیده:
مسئله نظارت راهبردی، مهمترین مسائل در هر نظام سیاسی و اجتماعی است و با مسئولیت اجتماعی، پیوندی ناگسستنی دارد. نظارت راهبردی در کنار کنترل و ارزیابی در راهبری، استحکام و مدیریت صحیح، نقش اساسی و تعیینکننده ایفا میکند. در اندیشه اسلامی نیز نظارت، از موضوعات اساسی در عرصههای دینی، سیاسی و اجتماعی است. این پژوهش باتوجهبه تدبیر مقام معظم رهبری (مد ظلهالعالی) مبتنیبر سامانبخشیدن به مسئله نظارت بر اجرای سیاستها، ضمن بررسی پارادایمها و الگوهای نظارت راهبردی بر تحقق سیاست در سطح ملی و فراملی، وضعیت تحقق سیاستهای کلی نظام در صنعت دفاعی را مورد بررسی قرار داده است. هدف اصلی این تحقیق، ارائه الگوی نظارت راهبردی برتحقق سیاستهای کلی نظام در صنعت دفاعی است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و توسعهای و روش تحقیق آن، به صورت ترکیبی (روش آمیخته) است. در این تحقیق، ابتدا دادههای کیفی و درادامه دادههای کمی جمعآوری شده است. ترکیب دادههای کیفی و کمی نیز از نوع اکتشافی است؛ بدین صورت که مرحله اول برای دستیابی به عناصر اصلی الگوی نظارت و کنترل تحقق سیاستهای کلی نظام (حین اجرا) در صنعت دفاعی از رویکردهای کیفی استفاده شده و در مرحله دوم عناصر و متغیرهای شناسایی و کشفشده با رویکرد کمی تکمیل و اعتبارسنجی شده است. الگوی ارائهشده از 7 بُعد، 33 مؤلفه و 86 شاخصها تشکیل شده که بهصورت سیستمی شامل نظارت حین اجرا بوده است. ابعاد شامل «نظارت برتدوین ترجمان تحقق سیاست»، «نظارت بر بسترسازیهای تحقق سیاست» و «نظارت بر الزامات اجرای سیاست» است.
The issue of strategic supervision constitutes one of the most important ones in any social and political system and has an inseparable connection with social responsibility. Strategic supervision coupled with control and supervision in leadership, proper management and steadfastness plays a determining and fundamental role. In Islamic thinking, supervision constitutes one of the most fundamental issues in religious, political and social fields. On top of examining the paradigms and models for carrying out strategic supervision over the implementation of policies on national and transnational levels, and considering the supreme leader's tactful guidance on regulating the issue of supervising the implementation of policies, this research has examined the state in which the general policies of the Islamic system have been implemented in the defense industry. The main objective of this research is to provide a model for carrying out strategic supervision over the general policies of the Islamic system in the defense industry. This research is applied and developmental in terms of objective, and uses a mixed method in its methodology. Initially, this research collected qualitative data, which are then followed by quantitative ones. The qualitative and quantitative data having combined have been combined on an exploratory basis in other words at the first stage It uses qualitative approaches in order to determine the main elements of supervising and controlling the implementation of the general policies of the Islamic system in defense industry, and at the second stage, it completes and validates the identified elements and variables with quantitative approach. The presented model is constituted of 7 dimensions, 33 parameters, and 86 indicators, which have systematically included supervision during implementation. The dimensions include "supervision over the composition of policies", "supervision over the preparations of policy implementation", and "supervision over the requirements of policy implementation".
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش باتوجه به تدبير مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) مبتنيبر سامان بخشيدن به مسئله نظارت بر اجراي سياست ها، ضمن بررسي پارادايم ها و الگوهاي نظارت راهبردي بر تحقق سياست در سطح ملي و فراملي، وضعيت تحقق سياست هاي کلي نظام در صنعت دفاعي را مورد بررسي قرار داده است .
ترکيب داده هاي کيفي و کمي نيز از نوع اکتشافي است ؛ بدين صورت که مرحله اول براي دستيابي به عناصر اصلي الگوي نظارت و کنترل تحقق سياست هاي کلي نظام (حين اجرا) در صنعت دفاعي از رويکردهاي کيفي استفاده شده و در مرحله دوم عناصر و متغيرهاي شناسايي و کشف شده با رويکرد کمي تکميل و اعتبارسنجي شده است .
اين وزارتخانه ، براي دستيابي به اهداف ترسيم شده نظام جمهوري اسلامي ايران و انجام موفق مأموريت هاي قانوني و همچنين حصول اطمينان از صحت تعيين اهداف ، سياست ها، راهبردها، برنامه ها و صحت اجراي برنامه ها، مديريت راهبردي را در تمامي حوزه هاي مأموريتي خود حاکم نموده است و به منظور پايش متوازن عملکرد و اندازه گيري ميزان تحقق اهداف و تصميم سازي جهت اتخاذ راهبردهاي صحيح ، نظام مديريتي خود را در سطح وزارت پياده کرده است .
Public Policy Implementation: Evolution of the Field and Agenda for Future Research.
Pretoria POLICY IMPLEMENTATION: LESSONS FOR SERVICE DELIVERY: School of Public Management and Administration, University of Pretoria, 2014 (Petrus A, Brynard) 11.