چکیده:
فضای معنوی حاکم بر بقاع متبرکه، زایران را آماده پذیرش تربیتهای اسلامی و معنوی میکند و برطرف کردن دغدغههای افراد جامعه میتواند انگیزه آنها را برای حضور در این مراکز بیشتر کند. ازاینرو، هدف اصلی تحقیق بررسی راههای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با تقویت و ارتقا جایگاه تربیتی آنهاست، که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. بهرهگیری از مربیان توانمند و متخصص در بقاع متبرکه، فضاسازی و برنامهریزی برای انجام مراسمات مناسب با شرایط سنی، ازجمله مهمترین راهکارهای تقویت و ارتقا بعد تربیتی بقاع متبرکه، تقرب به خدا، تقویت روحیه امید در فرد و جامعه، امنیت روانی فرد و جامعه، ازجمله آثار تربیتی حضور افراد در بقاع متبرکه و زیارت امامزادگان است که در این تحقیق احصا و بررسی گردید. نتیجه تحقیق نشان میدهد که بقاع متبرکه بهعنوان کانونی برای تربیت و تزکیه انسانهاست و لازم است تا برنامهریزیهای هدفمند از این ظرفیت آنگونه که شایسته است، بهرهگرفته شود.
On the one hand, the spiritual atmosphere of the holy shrines prepares the pilgrims to receive Islamic and spiritual education, and on the other hand, resolving their concerns can increase their motivation to attend these centers. Using a descriptive-analytical method this paper studies the ways to turn the holy shrines into a cultural hub by strengthening and improving the educational status. Utilizing capable instructors in the holy shrines, creating a suitable atmosphere and planning for performing ceremonies according to the age conditions of the people, is one of the most important ways to strengthen and promote the educational dimension of the holy shrines. Closeness to God, strengthening the spirit of hope in the individual and society, psychological security of the individual and society, are among the educational effects of the presence of people in the holy shrines. The results show that the holy shrines are the center of education and cultivation of human beings and it is necessary to make purposeful plans to benefit from these capacities.
خلاصه ماشینی:
بقاع محلی مناسب برای تمرين عبوديت وبندگی حضور افراد در بقاع متبرکه در اعیاد و مناسبتهای مختلف مذهبی نیز اثرات تربیت بالایی دارد؛ چراکه هریک از اعیاد، اعمال و اذکار مخصوص خود را دارد که از جانب ائمه اطهار( بر آن تأکید شده و انجام آن اثر تربیتی بالایی دارد و به خاطر بالا بودن تأثیر این اعمال در روح و روان و فکر و اندیشه انسان و شکل دهی به شخصیت او، برای این اعمال ثواب و اجر زیادی در نظر گرفته شده است.
امروز یکی از بهترین مکانهایی که همگان میتوانند به دور از تشریفات سخت، برای تعلیم و تربیت در آنجا حضور پیدا کنند، بقاع متبرکه است؛ چراکه این اماکن مذهبی فارغ از هر قیل و قال هستند و علاوه بر اینکه به لحاظ معنوی و روحی انسان را به آرامش میرسانند، از نظر ظاهری نیز زیباییهایی دارند که او را مجذوب خود میکنند.
تقرب به خدا یکی از آثار تربیتی حضور افراد در بقاع متبرکه و زیارت امامزادگان این است که آنها را به سوی تقرب به خداوند، هدایت و رهنمون میسازند.
Using a descriptive-analytical method and focusing on the verses of the Holy Qur'an as well as the narrations and psychology this paper studies the role of pilgrimage to the Ahl al-Bayt (PBUT) on the emotional education of the pilgrim with emphasis on Ziyara al-Jami'a al-Kabira.
com Received: 2021/03/01 - Accepted: 2021/08/08 Abstract Using a content analysis (quantitative) method, this paper seeks to analyze the components of religious emotion in the book "Gifts of Heaven" of the elementary school.