چکیده:
یادگیری از طریق شبکههای اجتماعی موضوع پرکاربردی در دنیای امروزی میباشد و اهمیت بکارگیری و پرداختن به آن ضروری به نظر میرسد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری اجتماعی، بر انگیزه یادگیری زبان انگلیسی دانشجویان زبان انگلیسی میباشد. جامعه آماری تحقیق، تعداد 700 نفر از دانشجویان کارشناسی زبان انگلیسی دانشگاههای مجازی تهران در سال تحصیلی 99-1398 هستند و از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران 248 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب و از این تعداد 124 نفر به عنوان گروه آزمایش و 124 نفر به عنوان گروه گواه به صورت تصادفی ساده انتخاب و از طرح پیش آزمون و پس آزمون جهت سنجش انگیزه استفاده شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه انگیزه یادگیری زبان خارجی گنزالز است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 0. 92 بدست آمد. دادههای گردآوری شده با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و یافتهها حاکی از آن بود که بین دانشجویانی که از روش یادگیری اجتماعی سیار استفاده کرده بودند (گروه آزمایش) نسبت به دانشجویانی که در روش یادگیری اجتماعی سیار شرکت نداشتند (گروه گواه) از نظر افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی تفاوت معناداری وجود دارد و نشان داد که انگیزه یادگیری دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه با ضریب اطمینان 95% به طور معناداری افزایش یافته است. بر اساس این نتایج، یادگیری اجتماعی سیار به عنوان مولفه اثرگذار مثبت بر انگیزه دانشجویان محسوب میگردد. بنابراین در برنامههای آموزشی باید این امر را مورد توجه قرار داد.
Learning through social media is a widely used topic in today's world and the importance of using and addressing it seems necessary. The main purpose of this study was to investigate the effect of social learning on English students' motivation to learn English. The statistical population of the study is 700 undergraduate students of English virtual universities in Tehran in the academic year 1398-99 and 248 of them were selected as a statistical sample using Cochran's formula and of these 124 as an experimental group and 124 As a control group, simple random sampling and pre-test and post-test design were used to assess motivation. The research tool is Gonzalez Foreign Language Learning Motivation Questionnaire. The reliability of the questionnaire was 0.92 using Cronbach's alpha. Data collected by SPSS software were analyzed and the results showed that among students who used the mobile social learning method (experimental group) compared to students who did not participate in the mobile social learning method (control group) in terms of increase There is a significant difference in motivation to learn English and showed that the motivation of students in the experimental group increased significantly compared to the control group with a 95% confidence level. Based on these results, mobile social learning is considered as a positive component on students' motivation. Therefore, this issue should be considered in educational programs.
خلاصه ماشینی:
دادههای گردآوری شده با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و یافتهها حاکی از آن بود که بین دانشجویانی که از روش یادگیری اجتماعی سیار استفاده کرده بودند (گروه آزمایش) نسبت به دانشجویانی که در روش یادگیری اجتماعی سیار شرکت نداشتند (گروه گواه) از نظر افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی تفاوت معناداری وجود دارد و نشان داد که انگیزه یادگیری دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه با ضریب اطمینان 95% به طور معناداری افزایش یافته است.
سپس در تحقیق خود یک طرح کلی برای ایجاد شبکه مغزی مطرح ساختند که زیربنای آن یادگیری اجتماعی بود و امکان تلفیق پایگاههای عصبی شناختی با شناخت اجتماعی زبان دوم را فراهم میسازد و نظریههای زبان و تقویت حافظه را با مفاهیم عملی برای یادگیری و آموزش یک زبان جدید در بزرگسالی ترکیب می > استفاده از روشهای تعامل اجتماعی میتواند باعث فعالیتهای عصبی قویتری در مناطق اصلی مغز بشود که سبب حفظ، درک و یادگیری بهتر میشود و میتواند باعث افزایش یادگیری، ماندگاری طولانی مدت مطالب و یادآوری م Robert Gardner Gonzales Statista Ray et al.
آنان همچنین در تحقیق خود نشان دادند که علیرغم موفقیت هر دو گروه گواه و آزمایش از نظر موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی، دانشجویانی که از روش اجتماعی فیسبوک استفاده کرده بودند، سطح رضایت بالاتری از این نوع شیوه آموزش داشتند و تمایل بیشتری به یادگیری با استفاده از شبکه اجتماعی داش > همچنین نتایج پژوهشهای مختلف نشان داد که استفاده از فناوری سیار همچون تلفن همراه، سیستم مدیریت یادگیری و شبکه اجتماعی مثل واتساپ در آموزش دانشجویان میتواند کمک شایانی برای تحریک انگیزه دانشجویان در یادگیری داشته باشد و برای دورههای آموزشی تلفیقی مفید است 3 i"/>i"/>، 2015).