چکیده:
تخریب محیطزیست زندگی بشر را تهدید میکند. این مقاله با بهرهگیری از روش پیمایشی به بررسی رفتار محیطزیستی دانشجویان رشتههای علوم انسانی دانشگاه شیراز (در سال تحصیلی 99-1398) و رابطه آن با هویت ملی و ابعاد آن (سرزمینی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی) پرداخته است. تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونهها انتخاب شدند. پرسشنامه رفتار محیطزیستی بکار گرفته شده توسط میرفردی و همکاران (1396) و پرسشنامه هویتملی به کار گرفتهشده توسط میرفردی و ولی نژاد (1397) استفاده شد. برای ارزیابی اعتبار پرسشنامه از اعتبار سازه و صوری و برای تعیین پایایی آن، از هماهنگی درونی ابزار به روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که متغیر رفتار محیطزیستی با متغیرهای هویت ملی و بعد سیاسی هویت ملّی در سطح 95 درصد و با بعد تاریخی هویت ملّی در سطح 99 درصد رابطه مستقیم و معناداری دارد. همچنین رفتار محیطزیستی با توجه به مقطع تحصیلی در سطح 99 درصد دارای تفاوت معناداری بود. متغیرهای مستقل 10 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمودند. نتیجه اینکه هویت ملی و بهویژه بعد تاریخی آن نقش مهمی در رفتار محیطزیستی مسئولانه دارد.
Environmental degradation threatens human life. This paper uses survey method to investigate the environmental behavior of students of humanities in Shiraz University (in the academic year 2019-2019) and its relationship with national identity and its dimensions (territorial, political, historical and cultural). A total of 400 students were selected as the sample size and cluster sampling was used. Environmental behavior questionnaire used by Mirfardi et al. (2017) and the questionnaires of national Identity that used by Mirfardi and Valinezhad (2018) were used. To assess the validity of the questionnaire, construct and face validity and to evaluate its reliability, Cronbach's alpha method was used. Data were analyzed by SPSS software. The results showed that the environmental behavior variable had a direct and significant relationship with the variables of national identity and the political dimension of national identity at the level of 95% and with the historical dimension of national identity at the level of 99%. Also, environmental behavior had a significant difference at 99% level according to the educational level. Independent variables explained 10% of the dependent variable changes. The result is that national identity, and especially its historical dimension, plays an important role in responsible environmental behavior
خلاصه ماشینی:
این مقاله با بهرهگیری از روش پیمایشی به بررسی رفتار محیطزیستی دانشجویان رشتههای علوم انسانی دانشگاه شیراز (در سال تحصیلی 99-1398) و رابطه آن با هویت ملی و ابعاد آن (سرزمینی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی) پرداخته است.
بر پایه نظریههای یادشده، مدل زیر به دست آمده است: (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل شمارهی 1: مدل تحلیلی پژوهش فرضیههای تحقیق فرضیه اصلی اول: بین هویت ملی و رفتار محیطزیستی دانشجویان رشتههای علومانسانی دانشگاه شیراز رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیههای فرعی 1-3- بین بعد سرزمینی هویت ملی دانشجویان رشتههای علومانسانی دانشگاه شیراز و رفتار محیطزیستی آنان رابطه معناداری وجود دارد.
2-3- بین بعد تاریخی هویت ملی دانشجویان رشتههای علومانسانی دانشگاه شیراز و رفتار محیطزیستی آنان رابطه معناداری وجود دارد.
4-3- بین بعد فرهنگی هویت ملی دانشجویان رشتههای علومانسانی دانشگاه شیراز و رفتار محیطزیستی آنان رابطه معناداری وجود دارد.
جدول شمارهی 5: بررسی تفاوت میانگین رفتار محیطزیستی دانشجویان بر اساس طبقه اجتماعی، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتههاي تحقیق نشان داد که با توجه به مقدار ضریب همبستگی 129/0 و سطح معناداري 01/0 بین هویت ملی دانشجویان رشتههای علومانسانی دانشگاه شیراز و رفتار محیطزیستی آنان رابطه معناداري وجود دارد.
با توجه به مقدار ضریب همبستگی 202/0 و سطح معناداري 000/0 بین بعد تاریخی هویت ملی و رفتار محیطزیستی دانشجویان رشتههای علومانسانی دانشگاه شیراز رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری این مطالعه بر آن بوده است تا رابطه بین متغیرهایی چون هویت ملی و ابعاد آن (سرزمینی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی) و رفتار محیطزیستی دانشجویان رشتههای علوم انسانی دانشگاه شیراز را مورد تحلیل قرار دهد.