چکیده:
کارآفرینی در گردشگری بهعنوان رشتهای نوظهور امّا با رشد فزاینده، توجه پژوهشگران رشتههای مختلف را بهخود اختصاص داده است. این در حالی است که پژوهشهای این حوزه عموماً با یکنواختی روششناسی و ضعف مسئله پژوهشی مواجهند و نتایج آنها، راهگشای کارآفرینان و سیاستگذاران نیست. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل روششناسی مطالعات در این حوزه با استفاده از فراروش انجام شده است.جامعه آماری شامل تمامی مقالات منتشرشده در مجلات داخلی در حوزه کارآفرینی در گردشگری است. نمونهگیری به روش تمامشماری انجامشده و 44 مقاله برگزیده شده است. برای ارزیابی و تحلیل مقالات، چارچوب روششناسی ساندرز و همکاران معرفی و استفاده شده است.نتایج نشان میدهد پژوهشهای این حوزه، بهطورعمده در پارادایم اثباتگرایی انجامشده و ازآنجاکه کارآفرینی در گردشگری در مرحله مفهومسازی و نظریهپردازی است، پژوهش در این حوزه نیازمند جهتگیریهای بنیادین با اهداف اکتشافی، روشهای کیفی و ترکیبی، استراتژیهای دادهبنیاد و رویکردهای قیاسی و تطبیقی بیشتری است. در پایان نیز پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی ارائه شده است.
Entrepreneurship in tourism as an emerging discipline, but with increasing growth, has attracted the attention of scholars of various disciplines through their interdisciplinary background. Research in this area, however, faces the same methodological and research weaknesses, and the results do not pave the way for entrepreneurs and policymakers. The purpose of this study was to evaluate and analyze the methodology of studies in this field using meta-analysis. Statistical population includes all articles published in domestic journals in the field of tourism entrepreneurship. Sampling was done through a whole-body method and 44 articles were selected. The methodology of Sanders et al. introduced and used to evaluate and analyze the articles. The results show that research in this field is mainly conducted in the positivist paradigm, since entrepreneurship in tourism is in the conceptualization and theorizing stage, research in this field requires fundamental orientations with exploratory goals, qualitative and synthetic approaches, grounded theory strategies, and comparative and deductive approaches. Finally, suggestions for future research are presented.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد پژوهشهای این حوزه، بهطورعمده در پارادایم اثباتگرایی انجامشده و ازآنجاکه کارآفرینی در گردشگری در مرحله مفهومسازی و نظریهپردازی است، پژوهش در این حوزه نیازمند جهتگیریهای بنیادین با اهداف اکتشافی، روشهای کیفی و ترکیبی، استراتژیهای دادهبنیاد و رویکردهای قیاسی و تطبیقی بیشتری است.
با توجه به دستهبندیهای ارائهشده، آنچه در پژوهشهای پیشین اهمیت دارد این است که فراروش بهعنوان یکی از روشهای تحلیل پژوهشهای پیشین از منظر روششناسی مورد تأکید اندیشمندان و پژوهشگران است و میتواند بهعنوان مبنایی برای ارزیابی روش تحقیق پژوهشهای کارآفرینی در گردشگری در این پژوهش مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین گفتنی است که الگوی پیاز پژوهش ابتدا برای مطالعات حوزه مدیریت و کسبوکار طراحی شده است (Melnikovas, 2018: Sandelowski & Barros Madill Ruiz Research Onion برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به (https://onion.
نتایج بررسی مطالعات نشان میدهد پژوهشهای انجامشده در حوزه کارآفرینی در گردشگری، بیشتر با روش کمّی انجام شده است.
تحلیل مقالات از نظر روشهای گردآوری دادههای پژوهش بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این پژوهش، تحلیل روششناسی مطالعات کارآفرینی در گردشگری با استفاده از رویکرد فراروش بوده است.
نتایج بررسی مطالعات نشان میدهد پژوهشهای انجامشده در حوزه کارآفرینی در گردشگری، بیشتر با روش کمّی (64٪)، و پس از آن روشهای تحقیق ترکیبی (20٪) و کیفی (16٪) انجام شدهاند.
(2018), “Female Entrepreneurship in Tourism: A Strategic Management Perspective in Macedonia”, Journal of Applied Economics and Business.
(2016), “Learning with the market: A market approach and framework for developing social entrepreneurship in tourism and hospitality”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(6), 1245-1286.