چکیده:
تعیین مسیرهای عمدۀ گردشگری رهیافتی جهت تعیین الگوی تراکم حرکتی گردشگران در راستای رونق بخشی به کسب و کارهای گردشگری روستایی است. پژوهش حاضر با استفاده از عملگرهای فازی در محیط GIS، به پهنهبندی مسیرهای عمده گردشگری که تاثیر بسزایی در موفقیت کسب و کارها دارد، میپردازد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره است. نتایج تحقیق نشان میدهد روستاها در چهار مسیر جاذب گردشگری واقع شدهاند که این مسیرها می تواند به عنوان الگویی برای رفت و آمد عمده گردشگران مقصدهای روستایی باشد. در ادامه تلاش شد در قالب مسیرهای چهارگانه، به بررسی امکانات و تسهیلات طول مسیر و مقصد گردشگران، جاذبههای طبیعی و انسانی هر مسیر، مشخص کردن روستاهای هدف آن و وضعیت ایجاد کسب و کارهای گردشگری در روستاهای واقع در این مسیرها بررسی شود. نتایج این بخش نشان داد مسیر شماره یک با فاصله از ایدهآل مثبت(1875/ 0) و ایدهآل منفی(0678/ 0) و درجه نزدیکی(7346/ 0)، بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد(با محوریت جاده اصلی به سمت امامزاده سلطان سید احمد(ع)).
Exploration the main routes of tourism is an approach to determine the pattern of travel density in order to boost rural tourism businesses. The present study, using fuzzy operators in GIS, deals with the zoning of major tourism routes that have a significant impact on the success of related tourism businesses. The research method is descriptive-analytical using GIS and multi-criteria decision making models. The results show that the villages which are located in four tourist attraction poles. These routes can be modeled as the main traveled rural destinations. Continuously, by using four forms of routes, tried to assess the facilities along the routes and the tourism destinations, the natural and human attractions of each route, based on the target villages and the status of tourism businesses in the villages located on these routes. The results of this step showed that the route number one, with the best distance from the positive (0.1875) and negative (0.0678) ideals and the degree of proximity (0.7346), gained the highest score (main road to Sultan Seyyed Ahmad Shrine).
خلاصه ماشینی:
در ادامه تلاش شد در قالب مسیرهای چهارگانه ، به بررسی امکانات و تسهیلات طول مسیر و مقصد گردشگران ، جاذبه های طبیعی و انسانی هر مسیر، مشخص کردن روستاهای هدف آن و وضعیت ایجاد کسب و کارهای گردشگری در روستاهای واقع در این مسیرها بررسی شود.
عمده تحول اساسی آن به دوران انقلاب صنعتی برمی گردد که تحولی شگرف در زندگی و توسعه کسب و کارها به وجود آورد (سجاسیقیداری و همکاران ، ١٣٩٣) و براساس این پشتوانه بود که رفت و آمدهای متعدد و در نتیجه توسعه صنعت گردشگری به شکل مدرن امروزی ظاهر شد و پیشرفت آن تا جایی ادامه پیدا کرد که امروزه حتی در جوامع روستایی، از گردشگری به عنوان ابزاری کلیدی جهت تغییرِ ساختارِ توسعه محلی یاد میشود(دشمن زیاری و همکاران ، ١٣٩٠: ١٥) و نیازمند مدیریت اصولی است (٢٠٠٠,World Tourism Organization) .
در ادامه تلاش شد در قالب مسیرهای چهارگانه ، به بررسی امکانات و تسهیلات طول مسیر و مقصد گردشگران ، جاذبه های طبیعی و انسانی هر مسیر، مشخص کردن روستاهای هدف آن و وضعیت ایجاد کسب و کارهای گردشگری در روستاهای واقع در این مسیرها و در انتها، میزان استقبال مردمی از این مکان ها با توجه به نظرات کارشناسی شده طبق جدول (٢)، پرداخته شود.
در ادامه در قالب مسیرهای چهارگانه ، به بررسی امکانات و تسهیلات طول مسیر و مقصد گردشگران ، جاذبه های طبیعی و انسانی هر مسیر، مشخص کردن روستاهای هدف آن و وضعیت ایجاد کسب و کارهای گردشگری در روستاهای واقع در این مسیرها بررسی شود.