چکیده:
متاسفانه تدریس تاریخ ایران اسلامی به روشهای سنتی و غفلت از روشهای مدرن آموزشی از قابلیتهای آن کاسته و باعث یکنواختی امر تدریس شده است. در این راستا برای اثر بخشی تدریس تاریخ روش تدریس مبتنی بر پیش سازمان دهندهها بهعنوان روشی نوین در کشورمان میتواند در تسهیل و اثربخشی تدریس تاریخ ایران اسلامی ثمربخش باشد. بر این اساس برای اصلاح ضعفهای موجود در آموزش تاریخ نیازمند استفاده از تکنولوژی و نرم افزارهای نوین طراحی شده در این عرصه میباشیم که نرمافزارهای کمک آموزشی تاریخی نوع جدیدی از این نوعاند که در زمینه پرورش قدرت تحلیل و تفهیم دانشجویان تواناییهای بسیاری دارند. هدف کلی این نگاشته بررسی کارایی روش پیش سازمان دهنده در تدریس دروس تاریخ ایران اسلامی در دانشگاهها میباشد. در این پژوهش، روش توصیفی مورداستفاده قرارگرفته از نوع کیفی و تحلیلی است که با استفاده از ابزار فیشبرداری برای جمعآوری دادهها اقدام شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که نرمافزار تاریخ ایران اسلامی2 با داشتن قابلیتهای فراوانش عرصهای جدیدی برای آموزش تاریخ ایران اسلامی با روش پیش سازمان دهنده در دانشگاه محسوب شده و امر آموزش این علم را آسانتر و مؤثرتر میکند. در این راستا استفاده و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود این نرمافزار در جهت امر تدریس تاریخ پیشنهاد میشود
Unfortunately, teaching the history of Islamic Iran in traditional ways and neglecting modern educational methods has reduced its capabilities and caused the uniformity of teaching. In this regard, for the effectiveness of history teaching, the teaching method based on pre-organizers as a new method in our country can be useful in facilitating and effectiveness of teaching the history of Islamic Iran. Accordingly, to correct the weaknesses in the teaching of history, we need to use new technology and software designed in this field. Historical teaching aids are a new type of software that have many capabilities in developing students' ability to analyze and understand. The general purpose of this paper is to investigate the effectiveness of the pre-organizing method in teaching the history of Islamic Iran using the history of Islamic Iran 2 software. In this research, the descriptive method used is of qualitative and analytical type and has an interdisciplinary nature that has been done by using taking notes tools to collect data. Findings of the article show that the history of Islamic Iran 2 software with many capabilities such as: restricting historical books, creating a connection between books and their translations, searching the dictionary, the ability to display books based on: topics, author, language and century, creating a table Research, advanced search engine, etc. is a serious field for teaching history in the university and makes teaching this science easier and more effective. In this regard, using the existing capacities of this software in order to teach history is suggested.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي مقاله نشان ميدهد که نرم افزار تاريخ ايران اسلامي٢ با داشتن قابليت هاي فراوانش عرصه اي جديدي براي آموزش تاريخ ايران اسلامي با روش پيش سازمان دهنده در دانشگاه محسوب شده و امر آموزش اين علم را آسان تر و مؤثرتر ميکند.
يادگيري معنيدار با درک مفاهيم موجود و عوامل مرتبط با آن در ساخت شناختي ارتباط پيدا ميکند و چنانچه يادگيري معنيدار باشد، دانشجو قادر خواهد بود آن را به راهکارهايي تبديل کند که در موقعيت هاي تازه به کار گيرد (توکتله ، ١٣٩٨: (به تصویر صفحه مراجعه شود) ملموس و آشنا مطالب جزئي يک مفهوم کلي شکل شماره (١): نمونه اي از روش پيش سازمان دهنده در تدريس تاريخ ايران اسلامي بر اساس نظريه يادگيري معنيدار (آزوبل ، ١٩٦٨) دانش هاي مربوط به هم در يک رشته تحصيلي به صورت يک هرم فرضي با يک سلسله مراتب به صورتي بسيار صرفه جويانه ، در ارتباط با يکديگر سازمان مييابند و ساخت شناختي آن زمينه علمي را به وجود ميآورند.
EFFECTS OF ADVANCE ORGANIZERS TEACHING STRATEGY ON HEARING IMPAIRED STUDENTS’ ACHIEVEMENT AND RETENTION IN SOCIAL STUDIES IN RIVERS STATE - European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, Vol. 8 No. 4, ISSN 2056-5852.
Enhancement Students’ Problem-Solving Ability through Inquiry Learning Model Integrated with Advance Organizers on the Concept of Work and Energy, Journal of Physics: Conference Series, IOP Publishing, volume 1471, 1-6.