چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی نشخوار خشم در رابطهی بین عزت نفس و پرخاشگری با کنترل نقش خودشیفتگی بود. 285 نفر دانشجو از دانشگاه های خوارزمی، اصفهان و شهرضا به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و شرکت کنندگان به پرسشنامه عزت نفس (روزنبرگ،1965)، پرسشنامه خودشیفتگی (آمز و همکاران، 2006)پرسشنامه نشخوار خشم (سوکودولسکی و همکاران، 2001) و مقیاس پرخاشگری (باس و پری، 1992) پاسخ دادند. با کنترل متغیر خودشیفتگی و حذف موارد بی پاسخ تعداد 194 (64 درصد دختر و 36درصد پسر) نفر باقی ماندند. در مطالعهی همبستگی حاضر به منظور بررسی روابط ساختاری در مدل مفروض میانجیگری نسبی نشخوار خشم در رابطهی بین عزت نفس و پرخاشگری، از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل مفروض با دادهها برازش مطلوبی داشت. علاوه بر این، نتایج نشان داد که در مدل مفروض، تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند. در این مدل 47 درصد از واریانس نمرات پرخاشگری توسط متغیرهای مکنون نشخوار خشم و عزت نفس تبیین شد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که در صورتی که نقش خودشیفتگی مورد کنترل قرار بگیرد، عزت نفس میتواند پرخاشگری را کاهش دهد و در این رابطه نشخوار خشم میتواند نقش میانجی داشته باشد. از یافتههای پژوهش حاضر میتوان در راستای مدیریت نشخوار خشم و کاهش پرخاشگری استفاده کرد.
The aim of this study was to investigate the mediating role of anger rumination in the relationship between self-esteem and aggression with controlling the role of narcissism. 285 students selected from the University of Kharazmi, University of Isfahan, and the University of Shahreza were by convenience sampling method. the participants answered the self-esteem questionnaire (Rosenberg, 1965), narcissism questionnaire (Ames et al, 2006), anger rumination questionnaire (Sukhodolski et al, 2001), and the aggression scale (Buss & Perry, 1992). after controlling the narcissistic variable and eliminating unanswered cases, 194 (64% girls and 36% boys) remained. In the present correlation study, in order to test the structural relationships in the hypothetical model of relative mediation of anger rumination in the relationship between self-esteem and aggression, the statistical method of structural equation modeling was used. The results showed that the hypothesized model had a good fit with the data. In addition, the results showed that in the hypothesized model, all regression weights were statistically significant. In this model, 47% of the variance of aggression scores was explained by latent variables of rumination, anger, and self-esteem. results of the present study show that if the role of narcissism is controlled, self-esteem can reduce aggression, and in this regard, anger rumination can play a mediating role. The findings of the present study can be used to manage anger rumination and reduce aggression.
خلاصه ماشینی:
بررسي نقش واسطه اي نشخوار خشم در ارتباط بين عزت نفس و پرخاشگري: کنترل نقش خودشيفتگي Investigation the mediation role of anger rumination in the relationship between self-esteem and aggression * بيژن نصيري (نويسنده مسئول ) Bijan Nasiri Master of psychology, Department Of psychology, کارشناس ارشد روانشناسي عمومي ، گروه روانشناسي ، دانشکدة Faculty Of Psychology and Educational science, روانشناسي و علوم تربيتي ، دانشگاه خوارزمي تهران ايران .
چکيده Abstract The aim of this study was to investigate the mediating #$$003 > reduce aggressi > Keywords: self-esteem, aggression, anger ruminati > واژه هايord>ord> narciss ord>ord>عزت نفس ، پرخاشگري، نشخوار خشم ، خو > نوع مقاله : پژوهشي دريافت : ارديبهشت ١٤٠٠ پذيرش : تير ١٤٠٠ ويرايش نهايي : آذر مقدمه پرخاشگري يکي از مشکلات رايج حوزه سلامت روان در جامعه ميباشد.
امد و همکاران (٢٠٢٠) در پژوهش خود نشان داده اند که عزت نفس پايين به واسطه ي خشم و خصومت موجب پرخاشگري واکنشي٦ ميگردد اما تاکنون در مورد نقش واسطه اي نشخوار خشم در رابطه ي عزت نفس سالم مستقل از خودشيفتگي با پرخاشگري پژوهشي انجام نشده است .
نتايج پژوهش حاضر نشان داد که عزت نفس ، تحت شرايطي که خودشيفتگي کنترل شود ميتواند پرخاشگري را به طور معکوس پيش بيني کند.
يکي ديگر از فرضيه هايي که در پژوهش حاضر مورد آزمون قرار گرفت ، نقش واسطه اي نشخوار خشم در رابطه ي بين عزت نفس و پرخاشگري بود.
نتايج نشان داد که نشخوار خشم ميتواند در رابطه ي بين عزت نفس و پرخاشگري نقش واسطه اي داشته باشد.