چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین هوش معنوی و خلاقیت با کمرویی نوجوانان دختر مقطع متوسطه بود. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی – همبستگی و طرح پژوهش از نوع همبستگی بوده که از بین دختران نوجوان مقطع متوسطه شهرستان ساوه که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند نمونه آماری 150 دانش آموز و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه هوش معنوی کینگ، پرسشنامه خلاقیت عابدی و پرسشنامه کمرویی سموعی بودند. دادهها با روش همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی ساده تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین هوش معنوی با خلاقیت با ضریب همبستگی به دست آمده (207/0 =r و 05/0= P) رابطه مثبت و بین هوش معنوی با کمرویی با ضریب همبستگی (181/0- =r و 05/0= P) و بین کمرویی و خلاقیت با ضریب همبستگی به دست آمده (164/0- =r و 05/0= P) رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش معنوی و خلاقیت، کمرویی را در دانشآموزان پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: نتایج نشان دادند که مولفهی آگاهی متعالی بر پیشبینی کمرویی در دانشآموزان موثر بودند.
Background and Aim: This study was aimed to determine the relationship between spiritual intelligence and creativity with shyness in high school girls. Methods: The research method was descriptive-correlational, and the research design was correlational. Among the adolescent high school girls in Saveh city who were studying in the academic year of 2015-2016, a statistical sample of 150 students was selected by cluster random sampling. The tools of this study were King's Spiritual Intelligence Scale, Abedi Creativity Questionnaire, and Samui Shyness Questionnaire. Data were analyzed by Pearson correlation method and simple linear regression model. Results: The results showed that there was a positive relationship between spiritual intelligence and creativity with a correlation coefficient (r = 0.207 and P = 0.05). And there is a significant negative relationship between spiritual intelligence and shyness with a correlation coefficient (r = -0.181 and 0.05) and between shyness and creativity with the obtained correlation coefficient (r = -0.164 and P = 0.05). Regression analysis also showed that spiritual intelligence and creativity predict shyness in students. Conclusion: Findings showed that the component of transcendent awareness was effective in predicting shyness among students.