چکیده:
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر آموزش شیوههای فرزندپروری به مادران در بهبود مسئولیتپذیری فرزندان دختر نوجوان بود. روش پژوهش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود که از بین مادران دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه مراجعهکننده به مرکز مشاوره آموزشوپرورش منطقه 4 تهران نمونهای به حجم 40 نفر از مادران این دانش آموزان به شیوه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و گواه جایگزین و گروه آزمایش در معرض متغیر مستقل آموزش شیوههای فرزندپروری قرار گرفت. پیش از انجام مداخلات درمانی روی مادران، دختران هر دو گروه این مادران به پرسشنامه مسئولیتپذیری کرمی و نعمتی (1386) را اجرا و پس از گذشت هفت جلسه 90 دقیقهای مجددا از دختران هر دو گروه بهصورت همزمان به پرسشنامه مسئولیتپذیری پاسخ دادند که دادهها با استفاده از Spss-19 و با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش شیوههای فرزندپروری به مادران در خرده مقیاسهای خود مدیریتی، نظم دهی، قانونمندی، امانتداری و وظیفهشناسی در گروه آزمایش افزایش یافته است (001/0p) و در خرده مقیاسهای سازمانیافتگی و پیشرفتگرایی تاثیر چندانی نداشت (05/0 p>). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش شیوههای فرزندپروری به مادران در گروه آزمایش باعث بهبود مسئولیتپذیری در نمونه مورد پژوهش شده است.
Background and Aim: The purpose of this study is to teach parenting styles to mothers in improving the responsibility of adolescent girls. Methods: The present study is quasi-experimental pre-test-post-test with a randomly assigned control group that among the mothers of female high school students referred to the Education Counseling Center of Tehran district 4, a sample of 40 mothers of these students were randomly placed in two study and control groups (20 people). And the study group was exposed to an independent variable parenting styles training. Before performing therapeutic interventions on mothers, the daughters of both groups of these mothers completed the Nemati & Karami (2007) responsibility questionnaire, and after 7 sessions of 90 minutes, the girls of both groups answered the responsibility questionnaire simultaneously. The data were analyzed using Spss-19 and analysis of covariance test. Results: The results also showed that parenting styles' training to mothers increased the subscales of self-management, orderliness, regularity, trustworthiness, and conscientiousness in the study group (p 0.05). Conclusion: The results showed that teaching parenting styles to mothers in the study group improved responsibility in the study sample so that the scores of responsibility.