چکیده:
اهداف: امروزه الگوی آموزش پزشکی جامعهنگر توجه زیادی را بهخود معطوف داشته است. هدف این مطالعه، نظرسنجی از کارورزان در مورد میزان دستیابی به اهداف آموزشی مصوبه وزارت بهداشت در دورههای آموزشی کارورزی بهداشت و پزشکی اجتماعی بود.
ابزار و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1393 و 1394، تعداد 56 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی بهداشت و پزشکی اجتماعی در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی نظامی تهران بهروش نمونهگیری دردسترس، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای براساس اهداف آموزشی مصوبه معاونت آموزشی وزارت بهداشت بود. اطلاعات با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمون آماری رگرسیون گام به گام و بهکمک نرمافزار SPSS 19 تحلیل شد.
یافتهها: 70% دانشجویان با کسب دانش، 68% با ایجاد نگرش و 60% با کسب مهارت جدید موافق بودند. بیشترین میزان کسب دانش در عوامل محافظتکننده سلامت (72%) و نحوه پایش و ارزیابی برنامه سلامت کشوری (72%) و کمترین در جلب حمایت همهجانبه (56%) بود. بیشترین میزان ایجاد نگرش در کارکرد پزشک خانواده (76%) و کمترین، در جلب حمایت همهجانبه (44%) و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت (44%) بود. کسب دانش (016/0=p) و ایجاد نگرش (032/0=p) با امتیاز دادهشده به مطالب تئوری و کسب مهارت با امتیاز برای تمرینات فردی (015/0=p) رابطه معنیدار داشت.
نتیجهگیری: کسب دانش، نگرش و مهارت لازم در دوره کارورزی بهداشت و پزشکی اجتماعی بهخصوص در بعضی اهداف پایینتر از حد انتظار است.
Aims: Nowadays, the community oriented medicine education model has been mainly noticed. The aim of this study was to survey the interns about achievement to the educational goals confirmed by Health Ministry in health internship and community medicine courses.
Instrument & Methods: In the descriptive cross-sectional study, 56 health internship and community medicine students of one of the military universities of medical sciences in Tehran were studied in 2014 and 2015. The subjects were selected via available sampling method. Data was collected by a questionnaire based on the educational goals confirmed by Health Ministry. Data was analyzed by SPSS 19 software using descriptive indices and step-by-step regression test.
Findings: 70, 68, and 60% of the students agreed to knowledge earning, achieving an attitude, and new skill earning, respectively. The highest knowledge earning levels were in health care factors (72%) and the method to monitor and assess the state health program (72%) and the lowest was in overall support (56%). The highest level of achieving an attitude was in family physician functioning (76%) and the lowest levels were in overall support (44%) and social factors effective on health (44%). There were significant correlations between knowledge earning (p=0.016) and achieving an attitude (p=0.032) and the scored given to the theoretical issues. In addition, there was a significant correlation between skill earning and the score given to the personal exercises (p=0.015).
Conclusion: The levels of knowledge earning, achieving an attitude, and skill earning in health internship and community medicine courses were unfavorable, especially in some goals.