چکیده:
زمینه و اهداف: هدف اصلی نظام بهدات، تأمین سلامت افراد جامعه و ارائه خدمات مطلوب جهت رضایت بیماران میباشد. تفکر انتقادی نیز فرآیندی است که بهموجب آن فرد نظرات، اطلاعات و منابع فراهمکننده اطلاعات را ارزیابی نموده و بهطور منسجم و منطقی نظم بخشیده با عقاید و اطلاعات دیگر مرتبط میکند تا به شکلی مطلوب درآید؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی رابطه تفکر انتقادی پزشکان با سطح رضایتمندی بیماران در مرکز آموزشی درمانی سینای شهر تبریز میباشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر بررسی توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل پزشکان و بیماران مرکز آموزشی درمانی سینای تبریز در سال 1395 بود. از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون برای تجزیه و تحلیل دادهها استفادهشده است.
یافتهها: نتایج از دید پاسخدهندگان نشان میدهد بین تفکر انتقادی پزشکان و رضایت بیماران رابطه معنیدار و مثبتی در همه ابعاد به جزء بعد (شناسایی) تفکر انتقادی وجود داشته است. نتایج آزمون رگرسیون نشاندهنده شدت تأثیر متغیر مستقل تفکر انتقادی با توجه به ابعاد تشکیلدهنده آن (استنباط، شناسایی، استنتاج، تعبیر و تفسیر و ارزشیابی منطقی) بر متغیر وابسته (رضایت بیماران) برابر 0/558 است که این نشاندهنده همبستگی نسبتاً قوی بین این دو متغیر است.
نتیجهگیری: اگرچه تفکر انتقادی پزشکان و کادر درمان در بهبود رضایت بیماران حائز اهمیت میباشد؛ اما در نظام سلامت، توسعه چشمگیری نداشته است. لذا مسئولان نظام سلامت بایستی در راستای پرورش تفکر انتقادی کادر درمان جهت رسیدن به اهداف سازمانی (بهبود هرچه بهتر رضایت بیماران) خود تلاش کنند.
ackground and Aims: The main purpose of health system, is to maintain public health and providing favorable services for patient satisfaction. Critical thought is a process by which, a person assess ideas, information and sources of information providers, then logistic correlate with other ideas and information to become a desired form. The aim of study is to investigate the relationship between physician’s critical thoughts with patient’s satisfaction level in Sina hospital in the Tabriz city.
Methods: The current study is a cross-sectional survey. Statistical population consisted of physicians and patients from Sina hospital of Tabriz city in the year 2016. Pearson correlation test and regression analysis were used to analyze the data.
Results: The results from respondent’s points of view indicate that there is a positive and significant relationship between physicians critical thoughts and patients satisfaction in all aspects, except identification dimension of critical thoughts. The results of regression test indicates the impact severity of critical thought’s independent variable, according to its constituent dimension (Perception, recognition, inference, interpretation and logical evaluation) in the dependent variable (patient satisfaction) is equal 0.558 and it represents a relatively strong correlation between these two variables.
Conclusion: Although the critical thought of physicians and medical staffs has an important role to improve patient satisfaction, but it does not have a dramatic expansion in the health system. Therefore, health system managers should aim to foster critical thoughts of medical staffs, in order to achieve organizational goals (improving patient satisfaction).