چکیده:
زمینه و اهداف: ا هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر شبیهسازی آموزشی سهبعدی مبتنی بر رایانه بر یادگیری یادداری مفاهیم تفکر و فضا در درس هندسه دانشآموزان سال سوم متوسطه شهر تهران است. با توجه به نقشی که عینی کردن مفاهیم انتزاعی آموزشی بر میزان یادگیری دارد، نیاز به پژوهش در این زمینه از اهمیت برخورداراست.
روش بررسی: نوع پژوهش کمی و به روش آزمایشی واقعی با طرح پیشآزمون پسآزمون گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان سال سوم متوسطه در سال تحصیلی 1395-1394 بودند که با توجه به محدودیت زمانی، با روش نمونهگیری در دسترس، 36 نفر از این جامعه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات و دادهها از این نمونه، از پیشآزمون پسآزمون یادگیری و پسآزمون یادداری استفادهشده است. دادههای بهدستآمده با استفاده از Spss v 21 تحلیل کوواریانس بررسی شدند.
یافتهها: نتایج نشان دادند که بهرهگیری از شبیهسازی سهبعدی در یادگیری و یادداری دانشآموزان سال سوم بهطور معنیداری (23/105F=) نسبت به روش عادی موثرتر است.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده میتوان استفاده از نرمافزارهای شبیهسازیشده سهبعدی درس هندسه در کنار آموزش کتاب را پیشنهاد داد.
Background and Aims: This study aimed to investigate the effect of three-dimensional computer-based simulation learning and thinking space-retention concepts in geometry lessons in third grade students in Tehran. Given the role of objection of educational abstract concepts on learning, the need for research in this field is important.
Methods: The research method was quasi-experimental with experiment and control group. The study population was in third grade students in 2015-2016 school year. The sampling method was available sampling and 36 students were selected. To collect information and data, the pretest and posttest learning and retention was used. The data obtained were analyzed using Spss software and analysis of covariance.
Results: The results showed that the use of three-dimensional simulation in learning and retention of third grade students (F = 23/105) are significantly more efficient than conventional methods.
Conclusion: Based on these findings, the use of software simulation geometry is proposed with reading the book. Accordingly, it is recommended that students with software simulated three-dimensional in the sense of touch to create deep and meaningful learning.