چکیده:
اهداف: ارتقاء کمی و کیفی آموزش پزشکی، نیاز به وجود مدیرانی آگاه و برخوردار از مهارت و دانش لازم، جهت مدیریت آموزشی حجم عظیم دانشجویان و اعضای هیئتعلمی در دانشگاههای علوم پزشکی دارد. با این حال، بسیاری از مدیران آموزشی گروههای بالینی، کار خود را بدون آمادگی برای مواجه شدن با چالشهای پیشرو شروع میکنند. این مطالعه با هدف ارائه الگوی توسعه حرفهای مدیران آموزش پزشکی در این سطح انجام شد.
روشها: این پژوهش مطالعهای کیفی است که به روش تحلیل محتوا در دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران، و شهید بهشتی در سال 1395 با انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 نفر از مدیران آموزش پزشکی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و یادداشتهای عرصه جمعآوری شد و به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: 499 کد اولیه در 137 کد مفهومی قرار گرفت که در مجموع در 26 زیر مؤلفه و 6 بعد اصلی تقسیم شد. ابعاد اصلی توسعه هدایت آموزشی (4 زیر مؤلفه)، توسعه هدایت پژوهشی (3 زیر مؤلفه)، توسعه هدایت بالینی (4 زیر مؤلفه)، توسعه مهارت های مدیریتی (4 زیر مؤلفه)، توسعه مهارتهای رهبری (6 زیر مؤلفه) و خودتوسعه فردی (5 زیر مؤلفه) بودند.
نتیجهگیری: ابعاد شش گانه توسعه حرفهای در این پژوهش بهعنوان الگویی برای برنامههای توسعه حرفهای مدیران گروههای بالینی در دانشگاههای علوم پزشکی، میتواند پیامدهای مثبتی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی داشته باشد. بیشترین کدهای اشاره شده مربوط به توسعه مهارتهای رهبری بود، این نشان میدهد که برگزاری دورههای توسعه حرفهای که بتواند در ارتقاء مهارتهای رهبری مدیر گروه مؤثر باشد، اهمیت بیشتری خواهد داشت.
Aims: Qualitative and quantitative improvement of medical education needs informed mangers, who have necessary skills and knowledge for educational management of the large number of students and faculties in universities of medical sciences. However many of clinical department chairs start their work without being prepared for the upcoming challenges. This study carried out to provide a pattern of professional development of medical education administrators in this level.
Methods: This qualitative study carried out through content analysis method in Tehran, Iran, and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences in 2016 by conducting semi-structured interviews with 20 medical education administrators. Data were collected by semi-structured interviews and field notes and then were analyzed by contract qualitative content analysis.
Results: 499 initial codes were put into 137 concept codes, and were divided in a total of 26 sub-components and 6 main dimensions. The main dimensions were educational guidance development (4 sub-components), research guidance development (3 sub-components), clinical guidance development (4 sub-components), managerial skills development (4 sub-components), leadership skills development (6 sub-components) and personal self-development (5 sub-components).
Conclusion: six dimensions of professional development in this research as a pattern for professional development programs of clinical department chairs in universities of medical sciences can show positive outcomes on improving the quality of medical education. Most referred codes were development of leadership skills. It shows implementing professional development courses which can affect in improving leadership skills of department chair is more important.