چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تبیین مؤلفههای سامانه آموزش الکترونیکی و رابطه آن با رضایت اساتید جهت ادامه بهره گیری سامانه آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام نور انجام شده است.
روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه استادان دانشگاه پیام نور که تجربه آموزش الکترونیکی را حداقل به مدت یک نیم سال داشتند میباشد که با توجه به جدول کرجسی مورگان، تعداد نمونه برابر 357 نفر تعیین و با کمک روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، افراد انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه ویژگیهای سامانه آموزش الکترونیکی و بخشی از پرسشنامه مینگ و همکاران (2011) است. اطلاعات تحقیق با استفاده از مدلهای معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج حاصل از سنجش مجذور همبستگی چندگانه ((R2 نشان داده است که از بین متغیرهای آشکار متعلق به متغیر ویژگیهای سامانه آموزش الکترونیکی، متغیرهای کیفیت فنی سیستم (45/0 = R2) و کیفیت امنیتی و خدماتی سیستم هر دو با (24/0 = R2) به عنوان مورد اعتمادترین (پایاترین) شاخصهای سنجش ویژگیهای سامانه آموزش الکترونیکی بودند. ومتغیرهای رضایت از سامانه، تمایل به ادامه کاربرد و ویژگیهای سامانه به ترتیب 87/0، 92/0، 71/0 محاسبه شده است. بنابراین، مشاهده میکنیم که مقادیر پایایی ترکیبی برای تمامی متغیرهای نهفته مدل بیشتر از 6/0 بوده است. در بررسی برازش بخش ساختاری مدل، بررسی معنیداری پارامترهای مربوط به مسیرهای ارتباطی متغیرهای نهفته نشان داد که اثر مستقیم متغیر کیفیت فنی سیستم هم بر رضایت از سامانه (23/4 = t-value) و هم بر تمایل به ادامه کاربرد سامانه (17/2 = t-value) معنیدار شده است. در اجرای مدل معادلههای ساختاری خروجی نرم افزار نشاندهنده متناسب بودن مدل ساختاری برازش یافته است، و مدل فرضی ارائه شده در این تحقیق دارای RMSEA برابر 084/0 و کای اسکوار برابر 51/3 بدست آمده که نشان میدهد مدل از برازش مناسبی برخوردار است.
نتیجه گیری: نظامهای آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات در فرایند آموزش بشر جایگاه مهمی یافته است. روشهای آموزش سنتی کمتر به وسیله مطالب دیجیتال و شیوههای ارائه چند رسانهای پشتیبانی میشوند و امروزه نظامهای آموزش الکترونیکی و از دور بسیاری وجود دارد که از فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت آموزش و تدریس استفاده میکنند.
Introduction: The purpose of this study is to explain the components of the e-learning system and its relationship with the teachers' satisfaction in order to continue using the e-learning system in Payame Noor University
Methods: The purpose of this research is applied and in terms of the method of collecting survey information and in terms of nature and method, is a correlation type. The statistical population consisted of all professors of Payame Noor University who had an e-learning experience of at least one half year According to the Morgan table, the number of samples was 357 and the subjects were selected using multi-stage cluster sampling method. The data gathering tool was a questionnaire of e-learning system features and part of the questionnaire by Ming et al. (2011). The research data were analyzed using structural equation models.
Results: The results of measurement squared multiple correlation (R2) has shown that the observed variables in the variable characteristics of the e-learning system, the technical quality of system variables (R2 = 0.45) and the security and quality of service system both with (R2 = 0.24) as trusted (Payatryn) indices measure the characteristics of the e-learning system. The satisfaction variables of the system, the tendency to continue to use and the features of the system are calculated to be 0.87, 0.92, and 0.71, respectively. Therefore, we see that the combined reliability values for all the latent model variables were greater than 0.6. In the study of the fitting of the structural part of the model, the study of the significance of the parameters of the communication paths of the latent variables showed that the direct effect of the technical quality of the system variable on the satisfaction of the system (t-value = 23.4) and the willingness to continue applying the system 17.2 = t-value) is meaningful. In the implementation of the structural equation model, the output of the software indicates that the fitted structural model is fitted, and the hypothesized model presented in this study has a RMSEA of 0.84 and a kay scavenger of 51.3 which indicates that the model of fit is good.
Conclusions: Educational systems based on information technology have become an important part of the human education process. Traditional teaching methods are less supported by digital content and multimedia presentation methods. And today there are many electronic and e-learning systems that use information and communication technology to teach and teach.