چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش راهبردهای وسعتبخشی تفکر بر بهزیستی ذهنی و تحمل ابهام دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر خرمآباد بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه میباشد.
روش کار: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه سوم متوسطه دوم مشغول به تحصیل در دبیرستانهای واقع در شهر خرمآباد بودند که تعداد 40 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از جامعه موردنظر انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه تحمل ابهام مک لین (2008) و بهزیستی ذهنی (رن شاو و بولوگینو، 2016) استفاده شد.
یافتهها: دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای وسعتبخشی تفکر باعث بهبود بهزیستی ذهنی (P
نتیجه گیری: ازاینرو به مدارس پیشنهاد میشود که توجه به آموزش این نوع از مهارتها را جزء اولویتهای آموزشی خود قرار دهند.
Introduction: The purpose of this study was to investigate the effect of Teaching breath’s thinking strategies on subjective wellbeing and tolerance of ambiguity among female Senior High Schools students in Khorramabad city.
Methods: This was a semi- experimental study with pre-test, post-test and the control group design. The statistical population of this study consisted of all female third grade students studying in Khorramabad high schools that among them 40 subjects were selected through randomize multi stage cluster sampling. The instruments used in this study were subjective well-being questionnaire, Renshaw and Bolognino and tolerance of ambiguity questionnaire, McLain.
Results: The data were analyzed by descriptive statistics methods (average & standard deviation) and inferential statistics (Multivariate Analysis of Covariance). The results indicated that breath’s thinking strategies training improved subjective wellbeing (P
Conclusions: Accordingly, it is recommended to schools that set attention to teaching these strategies as part of their educational priorities.