چکیده:
مقدمه: دانشگاه، سازمانی است که مرکز نشر دانش میباشد. امروزه، با توجه به سرعت بالای تغییر، مفاهیمی مانند برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی افراد نقش کلیدی را در موفقیت دانشگاهها ایفا میکند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی با خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی انجام شده است.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 805 نفر، که 260 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب رشته تحصیلی و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از مقیاس محقق ساخته برنامه ریزی آموزشی، مقیاسهای استاندارد باورهای هوشی دوپی را و مارینه (2005) و خلاقیت تورنس (1979) استفاده شدند که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای K-S، رگرسیون و همبستگی پیرسون تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها حاکی از رابطه مثبت و معنادار برنامه ریزی آموزشی با خلاقیت (389/0) و باورهای هوشی با خلاقیت (519/0) میباشد. همچنین رابطه مؤلفههای برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی با خلاقیت تأیید گردید. مطابق یافتههای رگرسیون چند متغیره، مقدار R2 نشان داد که 36 درصد از تغییرات نمره خلاقیت دانشآموزان توسط برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی تبیین شده است و باورهای هوشی با ضریب بتا 462/0 = β بیشترین تأثیر را بر خلاقیت دانشآموزان دارد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی و مؤلفههای آنها با خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی رابطه مثبت و معناداری دارد و در جهت ارتقا خلاقیت دانش آموزان، بایستی به دو مقوله مهم برنامه ریزی آموزشی و باورهای هوشی توجه گردد.
Introduction: University is an organization that is the center of knowledge publishing. Today, due to the high speed of change, concepts such as educational planning and intelligence beliefs of people play a key role in the success of universities. In this regard, this study aimed to investigate the relationship of educational planning and intelligence beliefs with creativity among medical students.
Methods: The research method was descriptive and correlation. The study population included all 805 students of the Faculty of Medical Sciences of Islamic Azad University, Sari Branch in 2016-2017 academic years. 260 students were selected based on Cochran formula by classified sampling based on field of study. Researcher made questionnaire of educational planning and standard questionnaires of intelligence Beliefs (Dupeyrat & Marian, 2005) and creativity (Torrance, 1979) that their validity and reliability have been confirmed, were used. Data were analyzed using by K-S, Regression and Pearson test.
Results: Findings indicate a positive and significant relationship between educational planning and creativity (0.389) and intelligence beliefs with creativity (0.519). Also, the relationship between the components of educational planning and intelligence beliefs with creativity was confirmed. Based on the results of the multivariate regression analysis, the value of R2 showed that about 36% of the changes in the student's score of creativity were explained by educational planning and intelligence beliefs. Intelligence beliefs (with β = 0.462) had the highest standardized regression coefficient effect on the creativity
Conclusions: Results showed that the effect of educational planning and intelligence beliefs and their components on creativity was significant. Also, in order to enhance the creativity of students, we must focus on two important issues educational planning and intelligence beliefs.