چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مدل پردازی رابطه انگیزش درونی دانشآموزان با ویژگیهای جمعیت شناسی معلم با میانجیگری سبکهای یادگیری، سبکهای تفکر بود.
روش کار: طرح پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر و دختر مقطع متوسطه اول شهر زابل بود. نمونه 368 نفر که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسش نامههای سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (TSI) (1997)، سبکهای یادگیری کلب (LSI) (1985)، انگیزش تحصیلی والرند (1993) پاسخ دادند. برای سنجش اطلاعات ویژگیهای جمعیت شناختی معلمان فرمی محقق ساخته در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار ایموس آنجام شده است و آزمون مورد استفاده ما سوبل، پیرسون و rmsea میباشد.
یافتهها: سبکهای تفکر برانگیزش درونی دانش آموزان اثر مستقیم و معناداری به میزان 52/0 = و سبکهای یادگیری برانگیزش درونی دانش آموزان اثر مستقیم و معناداری به میزان 44/0 = دارد. سبکهای تفکر و سبکهای یادگیری بهعنوان میانجی نقش تعدیل کنندگی در رابطه ویژگیهای جمعیت شناختی معلم با انگیزش درونی دانش آموزان دارد (01/0> P).
نتیجهگیری: که جهت ارتقاء سبکهای آموزشی و برنامه ریزی جهت این امور میتوان با تاکید بر الگوهای معیشتی جامعه فرهنگی ما از جمله سطح درآمد، اشتغال مکمل، سکونت و غیره نقش تاثیرگذاری بر الگوهای آموزشی و الگوهای تفکر و انگیزشی دانش آموزان داشته باشیم.
Introduction: This study aimed to modeling the relationship between intrinsic motivations of students with the demographic characteristics of teacher with mediating learning styles.
Methods: This research was a descriptive-correlational study of structural equation modeling. The statistical population consisted of all male and female students of the first high school of Zabol. The sample included 368 students that selected by cluster sampling method and responded to the short form of Sternberg and Wagner thinking style questionnaire, Kolb learning style questionnaire, and valrand academic motivation questionnaire(Valerand, 1993). To assess the demographic characteristics of the researcher-made Fellowship Teachers, they were given to the students and completed by their teachers. Data were analysis carried out using structural equation modeling and Imus software and tests were Sobel, Pearson, and rmsea.
Results: Results showed that thinking styles have a direct and significant effect on the students ' intrinsic motivation (β = 0.52) and learning styles have a direct and significant effect (β = 0.44) on students' intrinsic motivation. Thinking styles and learning styles as mediators had a moderating role in relation to the teacher's demographic characteristics with the students' intrinsic motivation. (P
Conclusions: It can be concluded that to enhance the educational style and planning for these can be found with an emphasis on livelihood patterns of cultural community including income level, supplements employment and so; the effective role on the educational patterns and thinking and motivational patterns for students.