چکیده:
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین نیازهای راهنمایی و مشاوره دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول انجام شد.
روشکار: به این منظور از بین کلیه دانشجویان این واحد، 375 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر 41 گوبه با مقیاس لیکرت چهار درجهای بود که نظر دانشجویان را در مورد شدت نیاز آنان به راهنمایی و مشاوره در زمینههای مختلف مورد پرسش قرار میداد. پایایی ابزار از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، میانگین اولویت نیازهای مشاوره دانشجویان به ترتیب اهمیت عبارت بودند از: در حیطه رشد و ارتقای فردی (49/4)، سازشی-انطباقی (77/3)، آموزشی-تحصیلی (01/3)، حرفهای-شغلی (13/2) و خانواده و ازدواج (61/1). سایر یافتهها نشان داد که در نیازهای راهنمایی و مشاوره دانشجویان زن و مرد در برخی حیطهها تفاوت معنادار وجود دارد (05/0 > P). اما به تفکیک مقطع و رشته تحصیلی تفاوتی دیده نشد.
نتیجهگیری: پنج نیازی که دانشجویان در مجموع حیطهها بیشترین احساس نیازمندی را به خدمات راهنمایی و مشاوره اعلام کردند به ترتیب شامل «آشنایی با فرصتهای شغلی کشور، روش کاریابی در جامعه، روش افزایش تمرکز حواس، روش برخورد با مشکلات زندگی و روش شاد زندگی کردن» بود. توصیه میشود دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در راستای فراهم نمودن زمینههای رشد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان و جلوگیری از افت تحصیلی، این یافتهها را در طراحی برنامههای مشاوره دانشجویی در دانشگاه مورد توجه قرار دهند.
Introduction: This study aimed to determine the guidance and counseling needs of students in Islamic Azad University of Dezful branch, Khozestan, Iran.
Methods: For this purpose, 375 students were selected via stratified random method among all students of this branch. The data gathering tool was a questionnaire consisting of 41 items with four-grade Likert scale which questioned the students’ opinions about the severity of their need for guidance and counseling in various areas. Reliability of the tool was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient.
Results: Results showed that the average priority of students' counseling needs in order of importance was: personal development area (4.49), compromising-adaptive area (3.77), educational-academic area (3.01), vocational area (2.13), and family and marriage area (1.61). Other findings showed that there is a significant difference in some areas between male and female students in guidance and counseling needs (P
Conclusion: Five needs that students in all areas have the most need for guidance and counseling services include: familiarizing with the country's job opportunities, the method of finding work in the community, the method of increasing the concentration of attention, the way of dealing with life problems and the happy way to was living. Recommended that universities and higher education institutes consider these finding in designing university counseling programs in order to facilitate students' academic achievement and to prevent their academic failures.