چکیده:
مقدمه: بررسی اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری به دلیل تأثیر بر آینده شغلی آنها اهمیت زیادی دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه-تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شهر شیراز در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنان 40 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقهای با روش آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی آموزش دید. گروهها به پرسشنامههای اضطراب امتحان اهواز و عملکرد تحصیلی درتاج در مراحل پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-22 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی باعث کاهش اضطراب امتحان (001/0 > P، 283/39 = F) و افزایش عملکرد تحصیلی (001/0 > P، 190/24 = F) دانشجویان پرستاری شد.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری بود. بنابراین مشاوران و روانشناسان برای کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری میتوانند از روش آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی استفاده کنند.
Introduction: Investigation the anxiety test and academic performance of nursing students was important due to the impact on their job future. Therefore present research aimed to determine the effectiveness of training cognitive and metacognitive learning strategies on anxiety test and academic performance of nursing students.
Methods: This study was a semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The research population was included nursing students of of Hazrat Fatemeh faculty of nursing and midwifery in Shiraz city in 2017-18 academic years that from them 40 people were selected through available sampling method and randomly assigned to two equal groups. The experimental group educated 10 sessions of 70 minutes with cognitive and metacognitive learning strategies method. Groups responded to the questionnaires of Ahwaz test anxiety and Dortaj academic performance in the pre-test and post-test steps. Data was analyzed with using of SPSS-19 software and by multivariate analysis of covariance method.
Results: The findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in the test anxiety and academic performance. In other words training of cognitive and metacognitive learning strategies led to decreased test anxiety (F = 39.283, P
Conclusions: The results indicate the effect of training cognitive and metacognitive learning strategies on test anxiety and academic performance of nursing students. Therefore, consultants and psychologists can use from training cognitive and metacognitive learning strategies method to decreased test anxiety and increased academic performance of nursing students.