چکیده:
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی تأثیر درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد (FAP) بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان دختر سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان بود.
روش کار: این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان در تابستان و زمستان سال 1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر دانشجو بودند که از بین افراد در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. افراد گروه آزمایش، به مدت 16 جلسه در 16 هفته تحت درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد (FAP) قرار گرفتند و در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش بود. دادهها توسط نرمافزار SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات فرسودگی تحصیلی گروه آزمایش و گواه در پسآزمون وجود داشت. به این معنی که درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان مؤثر بوده است (1 0/0>P). همچنین نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد (FAP)، نمرات آزمودنیهای گروه آزمایش را در پسآزمون در ابعاد خستگی هیجانی و مسخشخصیت و تمامیت فردی کاهش یافته، کاهش داده است (05/0>P).
نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت از این رویکرد میتوان جهت کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان استفاده نمود.
Introduction: The purpose of this study was the effect of functional analytic psychotherapy on reducing academic burnout of final year female students Islamic Azad University, (Khomeinishahr branch) 2015-2016.
Methods: This study was a semi experience of pretest and post-test with control group. The statistical society of this thesis was girl students of Islamic Azad University of Isfahan (Khomeinishahr Branch) in summer and winter of 2015. The sample of this study contained 30 female students that were selected from the available sampling in two groups contained experimental group and control group. Student's received 16 sessions in 16 weeks functional analytic psychotherapy (FAP) and in the end of sessions, the post test was played for both of the groups. The tool of this experience was Maslash’s academic burnout inventory. The data was analyzed by SPSS software and statistical covariance method.
Results: The results showed that there was a meaning difference between the academic burnout in experimental group and control group, so this result mentioned that the functional analytic psychotherapy was effected on academic burnout of girl student (P
Conclusions: So we can conclude that we can use this approach for reducing academic burnout of student.