چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مدلسازی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین نیازهای بنیادی روانی و سلامت جسمانی دانشجویان انجام گرفت.
روش کار: این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی، از نظر راهکار اجرایی، میدانی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α، 240 نفر در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ذهن آگاهی (FFMQ) بائر و همکاران (2006)، نیازهای بنیادی روانی (PNS) دسی و رایان (2000) و فهرست سلامت جسمانی (PHC) بوآردمن (2004) استفاده شد. روایی ابزارها با نظر اساتید علوم تربیتی و روانشناسی تایید گردید. دادهها با استفاده از دو نرم افزار SPSS vs. 22 و lisrel. 8. 50 و با روش مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است (49/1 = x2/df، 92/0 = GFI، 92/0 = AGFI، 91/0 = CFI، 93/0 = NFI، 046/0 = RMSEA) و مولفه نیازهای بنیادی روانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق مولفه ذهن آگاهی بر سلامت جسمانی تاثیر معنیدار دارد (05/0> P).
نتیجهگیری: نیازهای بنیادی روانی با واسطه گری ذهن آگاهی مولفههایی مهم در توسعه و بهبود سلامت جسمانی دانشجویان است. از اینرو توجّه به عوامل ذهن آگاهی و نیازهای بنیادی روانی جهت پیشبرد اهداف و تلاش جهت سوق دادن دانشجویان به سمت اثربخش بودن توصیه و تاکید میشود.
Introduction: The purpose of this study was modeling the role of the mediator of Mindfulness in the relationship between the basic mental needs and Physical health of medical students.
Methods: Methodology of the research in terms of the main strategy, was quantitative, in terms of the strategy, was field, and in terms of analytical, was descriptive-Correlation. The statistical population was students of Ardabil University of Medical Sciences during the academic year 2017-2018. The sampling method was random. The sample size according to the Kregci-Morgan model and with error α = 0.05, was considered 240 persons. To collect data, the Mindfulness Knowledge Questionnaire (FFMQ) by Baer et al. (2006), basic mental needs (PNS) by Dyes and Ryan (2000), and the Physical Health Index (PHC) of Boardman (2004) were used. Validity of the tools was confirmed by the professors of education and psychology. Data were analyzed using two software’s SPSS vs. 22 and lisrel. 8.50 and analyzed by structural equation modeling.
Results: The results showed that the proposed model had suitable fit (x2/df = 1.49, GFI = 0.92, AGFI = 0.92, CFI = 0.91, NFI = 0.93, RMSEA = 0.046) and the component of basic mental needs has a direct and indirect effect through the component of mindfulness on Physical health (P
Conclusions: Basic mental needs by mediating mindfulness are important components in the development and improvement of students' physical health. Therefore, attention to the factors of mindfulness and basic psychological needs to advance goals and efforts to push students toward effectiveness recommended and stressed.