چکیده:
مقدمه: حل مساله مهارتی است که میبایست از دوران دانشجویی در دانشجویان رشته پرستاری رشد یافته و این موضوع تنها از طریق برنامهای مدون میسر خواهد شد. لذا هدف پژوهش حاضر نیز تدوین الگوی بر نامه درسی مبتنی بر پرورش مهارتهای حل مساله برای مقطع کارشناسی رشته پرستاری بوده است.
روش کار: براساس طرح مروری و به منظور تعیین عناصر لازم برای تدوین برنامه درسی مبتنی بر پرورش مهارت حل مساله، ابتدا کتب، منابع و مقالات داخلی و خارجی مورد مطالعه و سپس مورد فیش برداری قرار گرفت، به دنبال عمل انجام گرفته ضمن نظرسنجی از اساتید راهنما و مشاور و اصلاح و تکمیل اطلاعات بدست آمده در نهایت از طریق آمار توصیفی اطلاعات جمع آوری شده دسته بندی، سازماندهی و در غالب جداول ارائه شد.
یافتهها: برنامه درسی مبتنی بر پرورش مهارتهای حل مساله دارای ابعاد مختلفی چون اهداف، محتوا، روشهای یاددهی یادگیری و ارزشیابی و... است که هر کدام از این مضامین نیز خود دارای سطوح متنوعی میباشند و میبایست در تدوین برنامه درسی ذکر شده مد نظر قرار گیرد.
نتیجهگیری: مهارت حل مساله امری اکتسابی بوده و از طریق دستیابی به سطوح عالی ادراکی، شناختی، عاطفی و... محقق میگردد بنابراین آموزش سهم بسزایی در ارتقاء مهارت حل مساله فراگیران بویژه دانشجویان رشته پرستاری (بواسطه حساسیت خاص رشته انتخابیشان) خواهد داشت.
Introduction: Problem solving is a skill that should have grown from a student's period in nursing students, and this will only be possible through a curriculum. Therefore, the purpose of the present study was to design the curriculum model based on the development of problem-solving skills for undergraduate nursing.
Methods: Based on the review research and in order to determine the elements necessary for preparing a curriculum based on the development of problem-solving skills, the books and resources and internal and external articles were first studied and taken notes. Then, by conducting a survey of supervisors and counselors and refining and completing the information obtained, they were classified, organized and presented in the form of tables through the descriptive statistics.
Results: The curriculum based on the development of problem-solving skills has different dimensions such as goals, content, teaching-learning methods and evaluation, each of which has a variety of levels and should be considered in this curriculum.
Conclusions: Problem-solving skill is something that is acquired and achieved through the achievement of higher levels of perceptual, cognitive, emotional, etc. Therefore, education will have a significant role in improving the problem-solving skills of learners, especially nursing students (due to specific sensitivity of their chosen field).