چکیده:
مقدمه: در زمینه درک مطلب، پژوهشگران یا دیدگاه شناختی-اجتماعی دارند و یا دارای دیدگاه یادگیری خودتنظیم هستند. خلاء تلفیق دیدگاه شناختی-اجتماعی و یادگیری خود تنظیم وجود دارد. هدف پژوهش حاضر تلفیق دیدگاه شناخت اجتماعی (سکوسازی) و یادگیری خود تنظیم (راهبردهای خودنظارتی و فراشناختی) جهت بهبود درک مطلب و انگیزش خواندن دانشآموزان میباشد.
روش کار: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه شامل 53 دانش آموز پایه چهارم ابتدایی (28 نفر گروه آزمایش، 25 نفر گروه کنترل) بود که با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات، آزمون سواد خواندن پرلز و پرسشنامه انگیزش خواندن ویگفیلد و گاتری بود. در ابتدای پژوهش برای هر دو گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون درک مطلب و نیز پرسشنامه انگیزش خواندن اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 18 جلسه آموزش ترکیبی راهبردهای خودنظارتی و سکوسازی فراشناختی را دریافت نمود در حالی که گروه کنترل با روش مرسوم آموزش دید. در پایان، پسآزمون درک مطلب و انگیزش خواندن بر روی هر دو گروه انجام شد.
یافتهها: جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که میزان درک مطلب و انگیزش خواندن دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافته بود.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده میتوان بر اهمیت آموزش تلفیقی راهبردهای خودنظارتی و سکوسازی فراشناختی بر درک مطلب و انگیزش خواندن دانش آموزان اشاره کرد. بنابراین از این روش میتوان برای افزایش مهارت درک مطلب و انگیزش خواندن دانش آموزان بهره برد.
Introduction: Researchers in the context of reading comprehension, have either a cognitive-social view or a self-regulating learning perspective. There is lack between combinations of a cognitive-social perspective with self-regulation learning. The aim of present study is to combine the social cognitive perspective (scaffolding) and self-regulation learning (self-monitoring and metacognitive strategies) to improve the reading comprehension and reading motivation in students.
Methods: The research method was semi-experimental pretest post-test with control group. Sample size consisted of 53 fourth grade elementary students (28 in experimental group, 25 in control group) who were selected by cluster random sampling method. For data collecting PIRLS reading literacy test and Wigfield and Guthrie reading motivation questioner were used. The experimental group received combination of self-monitoring strategies and meta-cognitive scaffolding training for 18 sessions while the control group was trained with traditional method. In the end, reading comprehension test and reading motivation questioner was accomplished on both group.
Results: Data were analyzed by covariance analysis method. Obtained result showed that reading comprehension and reading motivation of students in experimental group who received combination of self-monitoring and meta-cognitive scaffolding training were significantly higher than control group who received traditional method.
Conclusions: Based on the obtained results, it is possible to emphasize the importance of teaching self-monitoring strategies and metacognitive scaffolding on students 'reading comprehension, and reading motivation so this method can be used to improve students' reading comprehension skills and reading motivation.