چکیده:
مقدمه: چابکی دانشگاهی به این مفهوم میپردازدکه نیازبه بهبود هرگز متوقف نمیشود و استانداردهای امروزی روشهای قدیمی فردا هستند. بهمنظوردستیابی به چابکی، سازمانها به مجموعهای از ابزارها نیاز دارند که توانمندسازها نام گرفتهاند.
روش کار: هدف این پژوهش شناسایی توانمندسازهای چابکی دانشگاهها با روش کیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته و جامعه آماری اعضاء هیات رئیسه دانشگاههای دولتی شهر تهران بود که با روش نمونهگیری هدفمند ده نفر از آنها جهت مصاحبه انتخاب و دادههای حاصل به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از تلفیق مصاحبهها و ادبیات تحقیق یک مدل مفهومی طراحی شد. به منظور اعتباریابی، مدل به دو نفر از صاحبنظران مدیریت و پنج نفر از مصاحبهشوندگان ارائه و نظرات ایشان لحاظ گردید.
یافتهها: عاملهای توانمندساز مدل عبارتند از: تشکیل سازمان دانش محور، قواعد و رویههای سازمانی، نیروی کار چابک، فرهنگ سازمان، فنآوری اطلاعات، شراکت و همکاری، کارتیمی، قابلیت نوسازی، مدیریت و رهبری، استقلال، آیندهپژوهی، تحول در برنامهریزی آموزشی و درسی، توانمندیهای مالی.
نتیجهگیری: بر اساس تحقیق حاضر سه عامل آیندهپژوهی، تحول در برنامهریزی آموزشی و درسی و توانمندیهای مالی برای نخستین بار به عنوان توانمندساز چابکی دردانشگاهها شناسایی گردیدند که ضمن غنا بخشیدن به ادبیات تحقیق میتواند به منظور چابک سازی دانشگاهها به کار گرفته شود.
Introduction: Academic agility refers to the notion that the need for improvement never ceases and modern standards are tomorrow's outdated methods. To achieve the agility every organization needs a set of tools that are called enablers.
Methods: The purpose of this research is to identify the agility enablers of universities by qualitative method. Instrument is a semi-structured interview. The statistical population was the members of the board of directors of the public universities of Tehran. Using a proposing sampling method, ten of them were selected for interview and data were analyzed by content analysis method.
Results: Factors of the model are: formation of knowledge-based organization, rules and procedures, agile workforce, organization culture, information technology, cooperation, team work, renovation capability, management, future studies, financial capabilities, Evolution in educational curriculum and planning, independence.
Conclusions: Based on the present research, three factors consist of futures studies, financial capabilities and evolution in educational curriculum and planning, were identified for the first time as agility enablers in universities that enriching the literature and can applied to agility in universities.