چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیها و ارائه الگوی کارکرد آموزشی دانشگاههای نسل سوم در ایران، انجام شدهاست.
روش کار: این پژوهش با توجه به ماهیت آن به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و به لحاظ روش گردآوری دادهها در قالب پژوهش-های کیفی است که از مجرای مصاحبههای نیمهساختاریافته و هدفمند با 18 نفر از خبرگان صورت پذیرفتهاست. جامعه آماری شامل، خبرگان صنعتی بهعنوان نماینده بخش صنعت، مدیران و کارشناسان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) بهعنوان نماینده بخش دولتی و سیاستگذاری و اعضای هیئت علمی بهعنوان نماینده بخش دانشگاهی، بودهاند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوا و فرایند سه مرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شدهاست.
یافتهها: اجرای فرایند کدگذاری باز منجر به شناسایی چهل و هشت مفهوم اصلی گردید. پس از تجزیه تحلیل و طبقهبندی دادهها، در خصوص مدل کارکرد آموزشی دانشگاههای نسل سوم، مدل پیشنهادی در قالب شش سازه انتخابی، یازده مقوله محوری و چهل و هشت مفهوم باز بیان شد.
نتیجهگیری: یافتهها بیانگر این بود که دانشگاههای نسل سوم از لحاظ آموزشی، نیازمند ویژگیهای مشابه و متمایزی با سایر دانشگاهها همچون تاکید بر ارائه آموزشهای کاربردی، مهارتمحور، ارائه آموزشهای کوتاه مدت برای صنعت، اجرای هدفمند دورههای کارآموزی، گسترش رویکرد کارآفرینی و تجاریسازی، تاکید بر نیازسنجی آموزشی از صنایع است. از اینرو، دانشگاهها میتوانند با عطف توجه به این موارد و با در نظر گرفتن نیازهای اقتصادی- اجتماعی منطقهای خود به برنامهریزی و سیاستگذاری آموزشی در راستای حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم اقدام کنند.
Introduction: The present study aims at investigating and designing a model for improving universities’ educational functions to develop the third generation universities.
Methods: As an applied research, a qualitative approach was used to collect data in this study through open interviews with 18 experts. The participants consisted of three groups including industry experts as representatives of industry, managers, and directors in the ministry of science and technology as representatives of government and policy makers, and university faculty members as representatives of university sector with invaluable experiences regarding the relationship between university and industry. To analyze qualitative data, the approach of open coding, axial coding, and selected coding was used.
Results: The open coding process resulted in the identification of 48 major concepts Then, the data was analyzed regarding the educational model of the third generation universities. The proposed model includes 6 selective codings, 11 axial codings, and 48 open codings.
Conclusions: The findings indicated that the third generation universities require features similar and different from other universities such as an emphasizing functional education, skill-oriented approach, intensive programs for advancing industry, goal-oriented educational programs, advocating entrepreneurship and business, and conducting needs analysis in industry. Hence, the universities are recommended taking into account the above-mentioned criteria and socioeconomic needs in planning their educational policies to move toward the third generation universities.