چکیده:
مقدمه: دستیابی به موفقیت تحصیلی و پیشرفت به عنوان هدف غایی فراگیران و نظام آموزشی هر کشوری تلقی میشود، که تحقق این امر متاثر از عوامل متعددی است. یکی از این عوامل، خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان میباشد که باورهای فراگیران در مورد توانایی های خود در فرایند تحصیل تعریف می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396 انجام شد.
روش: در این مطالعه مقطعی که به صورت توصیفی تحلیلی انجام شد 188 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونهگیری چند مرحلهای از بین دانشکدهها با رعایت معیارهای ورود و خروج از مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی تحصیلی (32 گویه) بود. داده ها توسط نرم فزار SPSS 19 توسط شاخصهای مرکزی و توزیع فراوانی توصیف و با استفاده از آزمونهای T مستقل، ANOVA، آزمون دانکن و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطح معنیداری کمتر از 0/05 تحلیل شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار سن نمونههای 1/72 ± 21/38 سال، 81/9% نمونه ها مونث، 78/7% مجرد و 56/9% خوابگاهی بودند. میانگین و انحراف معیار نمره خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان 21/19 ± 109/84 نمره از دامنه قابل اکتساب 160- 30 نمره بود. این نتایج نشان داد که 4/3% دارای خودکارآمدی تحصیلی ضعیف، 57/4% دارای خودکارآمدی تحصیلی متوسط و 38/3% دارای خودکارآمدی تحصیلی خوب بودند. آزمونهای آماری نشان دادند که خودکارآمدی تحصیلی بر حسب جنس (0/014=P) و دانشکده محل تحصیل (0/001=P) اختلاف معنی داری دارد. آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی با معدل تحصیلی همبستگی مستقیم معنی داری وجود دارد (0/001> P و 0/381=r).
نتیجهگیری: در نهایت نتایج نشان داد که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم از خودکارآمدی تحصیلی متوسطی برخوردار هستند و با توجه به ارتباط آن با برخی مولفههای موثر در تحصیل لازم است برنامههای ارتقاء آن در دانشگاه جهت دانشجویان لحاظ گردد.
Introduction: Access to academic competence and development has been mostly regarded as the final aim of learners and the educational system of any country, which has been mostly effected by so many factors. One of these factors is the academic self-efficacy of the students, which has been defined as the students' views about the capability to study within the educational process. The aim of this study was to assess the academic self-efficacy of students at Qom University of Medical Sciences in 2017-2108
Methods: over this cross-sectional study, a descriptive-analytic method was adopted across a multi-stage sampling among various faculties with respect to entrance and graduation so-called yardsticks. The data collecting instrument was a demographic characteristics questionnaire and a standardized academic self-efficacy questionnaire(32 articulated item). Data have been described through SPSS version 19 and central indices and frequency distribution and then analyzed through independent T tests, ANOVA software and Duncan test and Pearson and spearman correlation coefficients in p value(significance level) less than /05.
Results: The mean and standard deviation of the age of the samples were 21/38±1/72 scores, and% 81/9 female, %78/7 male and %56/9 settled in dormitory. The students' academic self-efficacy mean and standard deviation were 109/84±21/19 from the achieved range of 30-160 .This result reveals that %4/3 have weak academic self-efficacy and %57/4 have average academic self-efficacy and %38/3 have favorite academic self-efficacy. Statistical tests suggest that academic self-efficacy on the basis of sex (p= /014) and on the basis of the type and the location of faculty (p= //001) have statistically different significance. Pearson correlation coefficient revealed that between academic self-efficacy and overall academic mean ,there was a direct significant correlation (p
Conclusion: Ultimately, the results revealed that the students of Qom University of Medical Sciences have moderate academic self-efficacy and based on its relevance with some components which is Effective in studying, it is essential to take into account the student's promoting programs for the university.