چکیده:
مقدمه: سر زندگی تحصیلی به عنوان یکی از مولفه های بهزیستی روانی در بسیاری از نظام های پژوهشی مطرح می باشد. پژوهش حاضربه مقایسه سرزندگی تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان تیزهوش و عادی دوره اول متوسطه شهرستان خدابنده می پردازد.
روش: به منظور انجام پژوهش حاضر هماهنگی های مورد نیاز با اداره آموزش و پرورش شهرستان خدابنده بعمل آمد ودر زمان های مناسب ، پرسشنامه ها بین دانش آموزان توزیع گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانش آموزان تیزهوش و عادی دوره اول متوسطه شهرستان خدابنده می باشدکه در سال تحصیلی97-96 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از جدول مورگان 358 نفردانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد، بدین ترتیب که از میان فهرست مدارس عادی 6 مدرسه بصورت تصادفی انتخاب گردید . از میان این مدارس 14 کلاس انتخاب و تمامی دانش آموزان کلاس های انتخاب شده در آزمون شرکت داده شدند، از میان دو آموزشگاه تیز هوشان موجود در منطقه، از هر مدرسه بصورت تصافی 4کلاس انتخاب و با استفاده از جدول مورگان152نفر دانش آموزدر آزمون شرکت داده شدند و پرسشنامههای کمک طلبی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و اضطراب امتحان ساراسون در اختیار آنها قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، به منظور تحلیل یافته های تحقیق با بهره گیری از آمار توصیفی، برای مقایسه توصیفی از میانگین وانحراف استاندارد استفاده شد.برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها نیز از آزمون تحلیل واریانس چند متغییری (MANOVA) بوسیله نرم افزار SPSS18 مورد استفاده قرار گرفت
یافته ها: پژوهش حاضر نشان داد که پذیرش کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان تیز هوش بیشتر از دانش آموزان عادی است.
نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد ، دانش آموزان مدارس عادی برای پذیرش کمک طلبی نیاز به آموزش دارند تا این مهارت را آموخته و از آن بهره مند شوند.لذا پیشنهاد می گرددآموزش های لازم به آنان داده شود.
Introduction: Academic life is one of the components of psychological well-being in many research systems. This study compares academic vitality, academic achievement, and test anxiety in gifted and normal first-grade students in Khodabandeh.
Method: In order to carry out the present research, the required coordination was made with the Khodabandeh Education Department and at the appropriate time, questionnaires were distributed among the students. The statistical population of the present study includes all gifted and ordinary first grade high school students in Khodabandeh city who were studying in the academic year 96-97. Using Morgan's table, 358 students were selected using multistage cluster random sampling, and 6 schools were randomly selected from the list of public schools. From these schools 14 classes were selected and all students of the selected classes took the test, from two sharpshooters in the region, 4 schools were randomly selected from each school and 152 students took the test using Morgan's table. Questionnaires for academic achievement, academic vitality and test anxiety of Sarason were provided to them. After collecting the questionnaires, in order to analyze the research findings using descriptive statistics, the mean and standard deviation were used for descriptive comparisons. Used
Results: The present study showed that acceptance of academic help in students with sharp intelligence is more than normal students.
Conclusion: This study showed that regular school students need to be trained in order to receive and benefit from this skill. Therefore, it is recommended to provide them with the necessary education.