چکیده:
چکیده
مقدمه: بسیاری از مشکلات تحصیلی دانش آموزان ازجمله افت تحصیلی و رفتارهای ناسازگارانه از اضطراب امتحانی نشأت میگیرد که ریشه در سوگیری شناختی دارد. اصلاح سوگیری شناختی میتواند موجب کاهش سوگیری توجه دانش آموزان به نکات منفی شود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله ی اصلاح سوگیری شناختی بر کاهش سوگیری توجه دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بود.
روش کار: این پژوهش به شیوه ی آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را کلیه ی دانشآموزان دختر سال آخر دبیرستان منطقه 3 شهر تهران که دارای اضطراب امتحان بودند، تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97-98 مشغول به تحصیل بودند. نمونه ی پژوهش شامل 32 دانشآموز دختر دارای اضطراب امتحان بود که به صورت نمونهگیری خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (16 نفر برای هر گروه). ابزار تحقیق در این پژوهش پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1980) باپایایی 0/88 و آزمایه دات پروب(2017) استفاده شد که دارای روایی مناسبی بوده و پایایی ابزار برای چهره متنفر 0/94 و چهره خنثی 0/95 است. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره در نسخه 22SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که مداخله ی اصلاح سوگیری شناختی بر کاهش سوگیری توجه دانشآموزان دارای اضطراب امتحان مؤثر بوده است (0/05P).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که با به کارگیری این شیوه از مداخله میتوان سوگیری توجه دانش آموزان دارای اضطراب امتحان را کاهش داد و در نتیجه موجب افزایش سلامت روان و تمرکز بیشتر دانش آموزان دارای اضطراب امتحان شد.
Abstract
Introduction: Many of the students 'educational problems, including academic failure and maladaptive behaviors, stem from exam anxiety caused by students' cognitive bias. Cognitive bias modification can reduce attention biases students to be negative. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the effectiveness of cognitive bias modification intervention on reducing attention bias in students with test anxiety.
Methods: This research was an experimental study with pre and post-tests and a control group design. Statistical population of the study included all high school female students with test anxiety in district 3 of Tehran City in 2018-2019 academic years. Research sample included 32 female students with test anxiety who were selected cluster sampling and classified into two groups: experimental group (n=16 subjects) and control group (n=16 subjects). The research instrument in used in this study was the Sarason Anxiety Questionnaire (1980) with a reliability of 0.88 and dot probe task(2017). Which has good validity and reliability of tool for hated face is 0.94 and neutral face is 0.95. The results were analyzed using univariate analysis of covariance in SPSS version 22.
Results: The results of Analysis of Covariance (ANCOVA) showed that cognitive bias modification were effective in attention bias of students with test anxiety (P
Conclusions: According to the results, it can be said that using this intervention can reduce the attention bias of the students with test anxiety, and thus increase the mental health and concentration of the students with test anxiety.