چکیده:
چکیده
مقدمه: آموزش مدوام که ابزاری مناسب برای ارتقای سطح دانش، مهارت و بینش منابع انسانی هر سازمان و ضامن پیشرفت و توسعه آنها است، نیازمند بستری مناسب و غلبه بر چالشهای پیش روی خود است. از این رو هدف این تحقیق، بررسی تجارب پرستاران و شناخت نقاط ضعف دورههای آموزش مدوام رگزار شده، طی یک مطالعه کیفی بود. ر
روشها: این مطالعه یک مطالعه کیفی به روش پدیدارشناسی تفسیری در پاییز 1397 انجام شد، 24 نفر از سوپروایزران آموزشی، سرپرستاران و پرستاران با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، در این مطالعه مشارکت داشتند. با مصاحبه نیمه ساختارمند، دادهها جمعآوری شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد کلایزی استفاده شد. نرم افزار؟) از هیچ نرمافزاری استفاده نشده است)
نتایج: در طی فرایند آنالیز محتوی مصاحبه، در نهایت 4 طبقه اصلی شامل محتوای نامناسب؛ پایین بودن سطح تعامل در کلاسها؛ کم توجهی به روشهای یاددهی –یادگیری موثر؛ مهارتحرفهای اندک اساتید، بدست آمد.
نتیجهگیری: در حال حاضر، در فرآیندهای یادگیری و آموزش مداوم، مسائل ذکر شده فوق، باعث کاهش اثربخشی دورههای آموزشی شده است و اجرای این دورهها، صرفا برای پر کردن ساعات آموزشی پرستاران استفاده میشود، بنابراین برای بهبود این وضعیت، نیاز به توجه و بسترسازی مناسب است.
Background: Continuous education, which is an appropriate tool for enhancing the level of knowledge, skills and insights of any organization's human resources and ensuring their progress and development, requires an appropriate background and overcoming the challenge.Therefore, the aim of this study is reviewing the experiences of nurses and identifying the weaknesses of the educational courses hold by a qualitative study.Method: This study was a qualitative study using interpretive phenomenological method conducted in autumn 2018. 24 educational supervisors, supervisors, and nurses participated in this study and were selected by purposeful sampling method. Data were collected through semi-structured interviews. Data analysis was done by Colaizzi method. Results :In analyzing the content of interviews, 4 main categories obtained;Inappropriate content; low level of interaction in classrooms; not paying attention to effective teaching-learning methods; low professional skills of professors. Conclusion: Currently, in the process of learning and continuing education, the above mentioned issues have reduced the effectiveness of training courses and these courses are used solely to fill nurses' training hours, therefore, appropriate attention and support is needed to improve this condition.