چکیده:
چکیده
مقدمه: سلامتی افراد محور توسعه جامعه است و دانشجویان بخش اعظمی از جامعه جوان ما را تشکیل میدهند. آنان به لحاظ مشکلات و استرسهای متنوعی که در این دوران متحمل میشوند، در معرض ابتلا به بسیاری از مشکلات روانی _ اجتماعی قرار دارند برای جلوگیری از این آسیبها باید مهارتهای زندگی در قالب برنامه درسی در آموزش عالی گنجانده شود. هدف از این مطالعه طراحیاهداف برنامه درسی مهارتهای زندگی را برای دانشجویان دوره کارشناسی مراکز آموزش عالی ایران بود.
روش کار: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شد. مشارکت کنندگان را 15 نفر صاحب نظر در زمینه مهارتهای زندگی و 15 سند مکتوب شامل میشد. برای انتخاب افراد ازروش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختار تا مرحله اشباع گردآوری و با نرم افزار MAXQDA طی سه مرحله کد گذاری باز، محوری وگزینشی، تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: یافتههای حاصل از این پژوهش شامل شامل 157کد اولیه بوده که در نهایت با ادغام کدهای اولیه57 کد مفهومی، 8 کد محوری و در 5کد گزینشی ارائه گردید؛ کدهای گزینشی «توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی، تقویت مهارتهای مربوط به زندگی پیشرفته، بهزیستی روانی، خودشکوفایی» برای عتصر هدف استخراج شد.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد اهداف برنامه درسی مهارتهای زندگی باید زمینههای اجتماعی، اقتصادی وروانی را در بر گیرد.
Introduction: As you know the health of people cause to the development of society and the students are the main parts of society. They are faced to many problems and have to tolerated stress and anxiety in these circumstances. They are exposed to many psychological and social problems. To prevent these injuries, life skills should be included in the curriculum in higher education. The aim of this research is to design the curriculum scopes of life skills for Iranian Higher Education Students’.
Methods: This study is done by qualitative approach and content analysis method. Participants included 15 life skills supervisors and 15 written documents. Targeted sampling was used to select individuals. Data were collected through semi-structured interviewers up to the saturation stage and analyzed with the MAXQDA software in three stages: open, axial and selective coding.
Results: The findings of this study included 157 initial codes, which were finally combined with the initial codes of 57 conceptual codes, 8 axial codes and 5 selective codes. Selection codes “Social Development, Economic Development, Strengthening Advanced Life Skills, Mental Welfare, and Self-Sufficiency” were extracted for the target element.
Conclusions: The findings showed that the objectives of life skills curriculum should be include Social, Economic and Psychological Contexts.