چکیده:
مقدمه: نوع ریتمهای شبانه روزی فرد در حفظ سلامتی و همچنین بهبودی از بیماری اهمیت زیادی دارد. در دانشجویان سلامت روانی عامل مهمی در پیشرفت تحصیلی میباشد لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط ریتمهای شبانه روزی با عملکرد تحصیلی، استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان میباشد.
روش کار: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ یﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ - مقطعی است که بر روی 322 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال1396 انجام شد. ابزارهای مورد استفاده فرم اﻃﻼﻋﺎت دﻣﻮﮔﺮاﻓﯿﮏ، پرسشنامه صبحگاهی-شامگاهی هورن و استنبرگ و پرسشنامه DASS-21 بود. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری تی مستقل و همبستگی پیرسون با بهرهگیری از نرم افزارSPSS نسخه 16 انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد اکثریت دانشجویان (6/82 درصد) از نظر تیپ شبانه روزی ریتم متعادل داشتند. همچنین اکثر آنان سطح متوسطی از استرس، اضطراب و افسردگی را دارا بودند. نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین ریتمهای شبانه روزی با استرس (004/0 P=) و افسردگی (007/0 P=) ارتباط آماری معناداری وجود دارد در حالی که بین ریتمهای شبانه روزی با عملکرد تحصیلی (61/0P=) و اضطراب (19/0 P=) ارتباط آماری معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط بین ریتمهای شبانه روزی با نمره استرس و افسردگی دانشجویان، ضرورت برنامهریزی و توجه بیشتر به برنامههای آموزشی و فوق برنامه پیشنهاد میگردد.
Introduction: Type of circadian rhythm and also recovery after illness are important to keep individuals healthy. Mental health is an important factor in educational progression of students, so the purpose of present study was to investigate the relationship between Circadian rhythms with Academic Performance, stress, anxiety and depression of students.
Methods: Present research is a cross-sectional study conducted on 322 students of Gonabad University of Medical Sciences in 1396. The instruments used were demographic questionnaire, Morningness Eveningness Questionnaire and DASS-21. Data analysis was performed using descriptive statistics, independent t-test and Pearson correlation using SPSS version 16 software.
Results: Results indicated majority of students (82.6%) had a balanced rhythm in terms of circadian rhythm. Also, most of them had a moderate level of stress, anxiety and depression.
The results of pearson correlation test showed that there was a significant relationship between circadian rhythms with stress (P = 0.004) and depression (P=0.007), while between the circadian rhythms with academic performance (P=0.61) and anxiety (P=0.19) were not statistically significant.
Conclusion: According the correlation between circadian rhythm with scores of stress and depression of students, necessity of planning and paying more attention to the educational and extracurricular programs is suggested.