چکیده:
مقدمه: تقلب به عنوان یکی از عوامل مهم تهدید کننده یادگیری در میان دانشجویان شایع است بنابراین شناسایی عوامل تاثیرگذار بر نگرش نسبت به تقلب تحصیلی ضروری می باشد. این مطالعه با هدف بررسی نگرش نسبت به تقلب تحصیلی و ارتباط آن با انگیزه پیشرفت تحصیلی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1396 انجام شد.
روشها: در این پژوهش توصیفی همبستگی 332 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر اساس مطالعه مقدماتی و به روش تصادفی در مطالعه شرکت داشتند. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه های خصوصیات دموگرافیک، تقلب تحصیلی، انگیزه پیشرفت هرمنس و عزت نفس روزنبرگ استفاده شد. اطلاعات پس از جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تی مستقل و ANOVA آنالیز شدند. سطح معناداری 05/0 درنظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره نگرش نسبت به تقلب و انگیزه پیشرفت تحصیلی ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت، به عبارتی با افزایش نمره نگرش نسبت به تقلب نمره انگیزه پیشرفت تحصیلی کاهش می یافت و بالعکس(۰.۲2-= , r ۰.۰۰0= P). بین نمره نگرش نسبت به تقلب و عزت نفس ارتباط معکوس و معناداری وجود داشت به طوری که با افزایش نمره نگرش نسبت به تقلب، عزت نفس نیز کاهش می یافت(۰.۱3- = , r ۰.۰15= P).
نتیجهگیری: در آسیب شناسی تقلب تحصیلی، بهتر است به عواملی چون عزت نفس و انگیزه پیشرفت تحصیلی در ابتدای ورود به دانشگاه توجه شود تا درجات کمتری از آسیب تحصیلی مشاهده گردد.
Introduction: Fraud is one of the most important factors in learning among students Therefore, identification of factors influencing attitudes towards academic fraud is essential. The aim of this study was to investigate the attitude toward academic fraud and its relation to the motivation of academic achievement and self esteem in students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2018.
Methods: In this descriptive-correlation study, 332 students of Rafsanjan University of Medical Sciences participated in the study based on a preliminary study. In order to achieve the research goals, demographic characteristics, academic fraud, motivation for Hermann's progress and Rosenberg self-esteem were used. Data were analyzed by SPSS software version 18 and Pearson & Spearman correlation coefficient, independent t-test and ANOVA.
Results: The results showed that there was an inverse and significant relationship between the mean scores of attitude toward fraud and the motivation of academic achievement. In other words, with the increase in attitude toward cheating, the motivation score for academic achievement declined and vice versa (P =-0.22, P =0.0001). There was a reverse and significant relationship between attitude scores on cheating and self-esteem; so that self-esteem decreased with increasing attitude toward cheating (p= -0.13, P=0.015).
Conclusion: In the survey of academic fraud, it is better to take into account factors such as self-esteem and the motivation of academic achievement at the beginning of university entrance to achieve a lower degree of academic harm.