خلاصه ماشینی:
حقيقت اين است که ما اينجـا با دو فعل با دو معني متفاوت ســروکار داريم که حســن دوســت آن ها را با هم خلط کرده اسـت ؛ يکي گوريدن که از /danrio/̄wihu/ فارسـي ميانه گرفته شده و ديگري گوهريدن کـه شــکـل فـارســي ميـانـۀ آن danhrigo به معني «عوض کردن (لباس )» اســت که در شـايست نشايست به کار رفته است .
صـورت عجيب گهولي که ناظم الاطباء براي آن مصدر گهوليدن را نيز آورده نخستين بار در سـرمۀ سـليماني (تأليف شـده در ۱۰۱۱ هجري) از اوحدي بلياني آمده و از آنجا به برهان قاطع راه يافته و معلوم نيست اصل آن چيست و اوحدي آن را از کجا نقل کرده است .
(1977), A Word-List of Manichaean Middle Persian and Parthian, Acta Iranica 9a, Leiden, Brill.
چنان که ديديم ، قرآن شـمارٔە ۵۵ همه جا اين کلمه را با جزم روي «س » اول ضبط کرده است ، اما کاتب قرآن شمارٔە ۵ يک بار «يوم الآخر» را به صـورت باسـپسـين (همان ، ج ۴، ص ۱۹۳۶) و بار ديگر به صـورت باسـپسين نوشــته اســت (همانجا).
مؤلف مجمل التواريخ و القصص ، که مطالب مربوط به سلسله هاي قديم ايران را از حمزٔە اصفهاني گرفته ، آن را به صورت اتفيال (مصحف اثفيان يا اتفيان ) ضـبط کرده است ، ولي يک بار در صفحۀ ۲۵ ضبط آن را به شکل آبتين آورده و در صــفحۀ ۲۶ گفته در شــاهنامه آبتين آمده اســت (ص ۱۳، ۲۶، ۲۷).