چکیده:
یکی از مسائل روز جهان مسئله حفظ محیط زیست است. دوران معاصر دوران افزایش آگاهیهای محیط زیستی و توجه بر نقش محیط زیست سالم در ارتقاء کیفیت و کمیت حیات انسان است. عوامل بسیاری در توفیق طرحها و برنامههای مرتبط با محیط زیست سالم مورد نظر ایفای نقش میکنند. نیروی انسانی یکی از مهمترین آنها میباشد و با توجه به تاثیر انسان بر محیط اطراف خود، به طور کلی یکی از مهمترین اقدامات برای رفع مشکلات محیط زیستی، ارتقاء فرهنگ عمومی در این زمینه است که این خود نیازمند آموزش درباره محیط زیست میباشد. بنابراین ما محتاج آنیم که آگاهیهای محیط زیستی را به صورت جزیی از فرهنگ عمومی درآوریم. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر نگرش محیط زیستی گردشگران در سال 1395انجام یافت. بدین منظور برای جامعه آماری این تحقیق پیمایشی که شامل گردشگران داخلی و خارجی استان فارس بود، از ابزار پرسشنامه استفاده و در مجموع 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها حاکی از آن بود که متغیرهای ارزش نوع دوستانه و خودخواهانه به ترتیب به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیرهای واسطهای آگاهی محیط زیستی و هنجارهای شخصی بر رفتارهای حفاظتی محیط زیستی گردشگران داخلی و خارجی اثر معنی دار داشتهاند.
Abstract One of the problems of the world, is invironmental Protection. Awareness of environmental conditions has been the overall focus and knowledge and understanding of the environment. Today, environmental issues have profoundly social context - cultural environment that we should pay attention to. Therefore, their awareness of environmental issues - is considered to be an undeniably necessary. Therefore, the main objective of this study was to evaluate the social and cultural factors affecting environmental attitude of tourists in 2016. In this survay research, data was collected by questionnaire. Statistical population includes foreign and domestic tourists in Fars. According to Cochran's formula, a sample of 260 tourists are selected and have been studied. Results showed that the value of humanitarian and selfish have indirect or indirect positive effect on the environmentalist behaviors of foreign and domestic tourists, through the mediation of environmental awareness and personal norms variables. Keywords : The value of humanitarian and selfish , The environmentalist behaviors , Personal norm, Environmental awarness
خلاصه ماشینی:
فصلنامۀ علمي ـ پژوهشي گردشگري و توسعه ، سال ششم ، شمارة چهارم ، زمستان ٩٦ صفحۀ ٦٣-٤٨ مدل علّي تطبيقي ميان فرهنگي روابط ارزش هاي نوع دوستانه و خودخواهانه بر رفتارهاي حفاظتي زيست محيطي گردشگران : نقش واسطه اي آگاهي و هنجار شخصي 4 محمد حسن صيف ١، احمد رستگار٢، طاهره کريمي فرد٣، مرضيه تاجوران تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠٤/١١ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/١٢/٠٢ چکيده حفظ محيط زيست يکي از مسائل روز جهان است .
بنابراين پژوهش حاضر با هدف شناخت ميزان تأثير عوامل فرهنگي بر حفظ محيط زيست و رفتارهاي محيط زيستي و بر مبناي مطالعۀ ارزش ها، هنجار شخصي، دانش و ادراکات دو گروه از گردشگران داخلي و خارجي و تأثير آن ها بر رفتار زيست محيطي ايشان در استان فارس صورت گرفته است .
براساس نتايج گزارش شده در جدول ٢، اثر مستقيم ارزش خودخواهانه بر رفتارهاي حافظ محيط زيست در گردشگران داخلي برابر با ٠/٢٦- و باتوجه به مقدار ٣/١٥ =t در سطح ٠/٠١ معنيدار است .
براساس نتايج گزارش شده در جدول ٢، اثر مستقيم آگاهي محيط زيستي بر هنجارهاي شخصي در اين گردشگران داخلي برابر با ٠/٢٠ که باتوجه به مقدار ٢/٦١ =t در سطح ٠/٠١ معنيدار است .
براساس نتايج گزارش شده در جدول ٢، اثر مستقيم هنجارهاي شخصي بر رفتارهاي حافظ محيط زيست در گردشگران داخلي برابر با ٠/٣١ و باتوجه به مقدار ٣/٩٦ =t در سطح ٠/٠١ معنيدار است .
براساس نتايج ارائه شده در جدول ٣، اثر غيرمستقيم آگاهي محيط زيستي بر رفتارهاي حافظ محيط زيست در گردشگران داخلي برابر با ٠/١١ است و باتوجه به مقدار ٣/٧٠ =t در سطح ٠/٠١ معنيدار است .