چکیده:
رویدادهایی مانند جشنوارههای فرهنگی – هنری، رویدادهای ورزشی و جشنوارههای آیینی از عوامل مهم جذب گردشگر به شمار میروند. هر ساله در فصل بهار در مناطق کوهپایهای و کوهستانی شهرستان کاشان جشنواره فرهنگی و آیینی گل و گلاب برگزار میگردد که هزاران گردشگر را به سوی خود جذب میکند. هدف پژوهش بررسی عوامل اثرگذار بر انگیزه گردشگران بازدیدکننده از رویداد گلابگیری در دو منطقه قمصر و نیاسر است. در ادامه اثر آن بر وفاداری گردشگران و تمایل به بازدید مجدد از جشنواره مورد سنجش قرار گرفته است. روش بررسی توصیفی- تحلیلی است و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای با 34 سوال عمومی و تخصصی است که روایی آن به روش صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار spss و Amos مدل سازی و تحلیل شده است. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری گویای این واقعیت است که انگیزه خرید عرقیات گیاهی سالم و سنتی مرغوب تولید شده در این منطقه با شهرت ملی و جهانی خود بیشترین انگیزه کششی را با وزن رگرسیونی 98/0برای گردشگران داشتهاند. پس از آن جشنواره گل و گلاب به عنوان رویدادی فرهنگی، جایگاه دوم انگیزه کششی برای حضور گردشگران در این منطقه با بار عاملی 96/0 را به خود اختصاص داده است. همچنین اثر گذاری انگیزه گردشگران بر وفاداری آنان نسبت به مقصد گردشگری با وزن رگرسیونی 65/0 و سطح معناداری کمتر از 05/0 مورد تایید قرار میگیرد
in addition to Today, recognizing tourism attractions for the tourism development in each region, recognizing the tourists characteristics is also necessary. An influential feature is the tourists motivation to travel to specific areas. Events that occur in a tourism destination, including cultural-artistic festivals, sporting events and ritual festivals are one of the important factors for attracting tourists.The Cultural and Ritual Festival of Rose held in the mountain regions of Kashan in the spring annualy And attracts thounds of tourist. In this research, effective indicators have been identified in the motivations of tourists , tourists' loyalty and comparison of the mentioned indices in Qamsar and Niasar. The method was descriptive-analytical and surveying, the data were collected by questionaire and were modelling and analyzed by Spss & Amos software. The results indicated that the six investigated variables showed semantic relationship by the tourists' motivation highly, which are respectively: Shopping; new experience and cultural festival; social and enjoyment; enjoying the nature of the area and relax. Also, the tourists motivation with their loyalty showed a good meaning with a regression weight of 0.65. The results of the T test between two independent samples showed that the indices of enjoying the nature of the area, the new experience and the loyalty of tourists has a higher mean in the Qamsar city.
خلاصه ماشینی:
فصلنامۀ علمي ـ پژوهشي گردشگري و توسعه ، سال هفتم ، شمارة اول ، بهار ٩٧ صفحۀ ١٥٥-١٣٥ بررسي عوامل اثرگذار بر انگيزة گردشگرانِ رويداد در انتخاة مقصد گردشگري و اثر آن بر وفاداري گردشگران (مورد مطالعه : جشنوارة گل و گلاة قمصر و نياسر) محسن شاطريان ١، صديقه کياني سلمي ٢، فاطمه شيخ زاده 3 تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠٦/٢٧ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠١/٠١ چکيده رويدادهايي مانند جشنواره هاي فرهنگي هنري، رويدادهاي ورزشي و جشنواره هاي آييني از عوامل مهم جذب گردشگر به شمار مي روند.
به اين ترتيب ، محققان به دنبال پاسخ گويي به سؤالات زير بوده اند: - عوامل اثرگذار بر انگيزة گردشگران در بازديد از رويداد گلاب گيري کدام است ؟ - کدام عامل اثر بيشتري بر انگيزة گردشگران در بازديد از رويداد گلاب گيري دارد؟ - آيا ارتباط معناداري بين انگيزة گردشگران و وفاداري آنان به مقصد گردشگري وجود دارد؟ - آيا تفاوتي بين دو منطقۀ قمصر و نياسر ار حيث وفاداري گردشگران وجود دارد؟ مباني نظري تحقيق درک ويژگيهاي گردشگران براي توسعۀ گردشگري و شناسايي فرصت هاي جديد اين حوزه ضروري است .
شکل ٣: مدل ساختاري عوامل مؤثر بر انگيزة گردشگران رويداد و ارتباط آن با وفاداري گردشگران يافته هاي حاصل از مدل سازي معادلات ساختاري و وزن هاي رگرسيوني موجود در شکل ٣ نشان مي دهد که همۀ شش عامل بررسيشده شامل : تفريح و تعاملات اجتماعي، جشنوارة فرهنگي، استراحت ، 145 لذت از طبيعت منطقه ، خريد و تجربه اي متفاوت اثر معناداري بر شکل گيري انگيزة گردشگران در بازديد از رويداد گلاب گيري داشته است ؛ چنان که بارهاي عاملي و سطح معناداري ارائه شده در جدول ٣ اين اثرگذاري را تأييد مي کند.