چکیده:
محبوبیت فزایندة فنآوریهای تلفن همراه در سالهای اخیر معنای خدمات در صنعت گردشگری را به کلی تغییر داده و اپلیکیشنهای گردشگری موبایل یک کانال مستقیم ارتباطی با مشتریان را قبل، در طول سفر و بعد از سفر برای شرکتهای فعال در صنعت گردشگری فراهم میکنند. در این راستا، پژوهش حاضر به دنبال ارزیابی قوانین حاکم بر قصد استفاده کاربران ایرانی از اپلیکیشنهای گردشگری موبایل با درنظرگرفتن عوامل فردی آنها است. پس از بررسی ادبیات پژوهش و با استفاده از مدل پذیرش فناوری و با الهام از مدل بحرینی زاده و همکاران (1394) مدل مفهومی پژوهش طراحی شده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة محققساخت استفاده شده و برای استخراج قوانین حاکم بر قصد استفاده کاربران از رویکرد تئوری مجموعه راف به عنوان یکی از روشهای دستهبندی، استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش شش قانون اصلی که از نظر فاکتورهای اطمینانبخشی LHS و RHS تفاوت قابل توجهی با سایر قوانین داشتند، انتخاب شدند.
Recently, purchases through mobile phone applications have been very much considered. These apps have a high potential for consumers and they are important to the success of the organization, but the study of the tourism industry in this area is still limited. Therefore, this research intends to make an effective contribution to the effective use of mobile tourism applications with respect to the individual characteristics of the audience. According to the above, determining the factors affecting users' behavioral intentions and intentions regarding the use of mobile tourism apps and the logical link between these factors are among the main questions that the research seeks to answer, and in Intends to deal with this theoretical approach to the Rough Set Theory as one of the methods of classification. The results of the study showed that the main effective factors as the core are perceived benefits, perceived ease, individual innovation, social impact, based on the theory of the Rough Set Theory, the rules governing behavioral intentions and the intention of using Iranian users to be identified. In this regard, some suggestions have been proposed for this industry.
خلاصه ماشینی:
فصلنامۀ علمي ـ پژوهشي گردشگري و توسعه ، سال هفتم ، شمارة چهارم ، زمستان ٩٧ صفحۀ ٩٩-٨٣ استخراج قوانين حاکم بر قصد استفادة کاربران ايراني از نرم افزارهاي گردشگري موبايل با استفاده از عوامل فردي مبتني بر نظريه مجموعۀ راف نسرين ماه آورپور،١ فاطمه سجاديان ،٢ منيژه حقيقي نسب 3 تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠٨/٠٨ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/٠١/١٧ چکيده محبوبيت فزايندة فناوريهاي تلفن همراه در سال هاي اخير معناي خدمات در صنعت گردشگري را به کلي تغيير داده و نرم افزارهاي گردشگري موبايل کانال ارتباطي مستقيمي با مشتريان ، قبل از سفر، در طول سفر و بعد از آن ، براي شرکت هاي فعال در صنعت گردشگري فراهم ميکند.
به گزارش شرکت ارتباطات سيار، ضريب نفوذ مشترکان فعال تلفن همراه در ايران ، که در سال ٨٦ حدود ٣٩/٥ درصد بود، تا پايان سال ١٣٩٥ به 1B2C 2M-Commerce 3Estimated Global Growth 4E-Commerce 5entertainment 6Home services 7Food delivery 8Mobile banking 84 ١٠٤/١٤ درصد رسيده است و اين نشان ميدهد که در ١٠ سال گذشته نفوذ موبايل در ايران بيش از ٢/٥ برابر رشد داشته است .
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش ، قوانين حاکم بر قصد استفاده از نرم افزارهاي موبايل گردشگري در ايران کشف شده و مورد بررسي قرار گرفته است .
اين قوانين بدين صورت اند: ١- اگر تأثيرپذيري اجتماعي کم ، نوآوري فردي زياد، سهولت درکشده کم و فايدة درکشده نيز کم باشد، آن گاه قصد و نيت استفاده در مصرف کنندگان کم خواهد بود.