چکیده:
پارادایم گردشگری خلاق در نظام معرفتافزای گردشگری، امروزه مورد اقبال قرار گرفته و بسیاری را عقیده بر این است که پایداری صنعت گردشگری، در گرو گردشگری خلّاق است. این پژوهش، که از نظر نوع تحقیق، کیفی، از منظر هدف، کاربردی و به لحاظ رویکرد گردآوری دادهها، توصیفی- تحلیلی است، به معماری اکوسیستم گردشگری شهر خلّاق گسترونومی رشت پرداخته است تا پیش زمینهای برای توسعه ظرفیت مدیریت در این زیستبوم شبکهای باشد. این معماری بر پایه نقشها و بازیگران کلیدی اکوسیستم صورت پذیرفته است. بدین منظور از روش تحلیل مضمون، برای یافتن نقشهای مؤثر و از روش تحلیل شبکههای اجتماعی، برای تحلیل و تفسیر نقشها و بازیگران کلیدی آن، بهره گرفته شده است. یافتههای این مطالعه را میتوان در دو سطح خرد و کلان عنوان نمود. در سطح خرد، نقشها و بازیگران کلیدی در سه طبقه «نقشهایی که در اکوسیستم اجرا میگردند»، «نقشهایی که هنوز اجرایی نشدهاند» و «نقشهایی که در میانه راه مسیر اجرا هستند» تعیین و تحلیلشدهاند و تبیین شده است که کنشگران کلیدی برای بهبود و توسعه اکوسیستم، باید چه رفتاری در پیشبگیرند. در سطح کلان اما نشان داده شده است که شرط لازم و کافی برای توسعه اکوسیستم گردشگری شهر خلّاق گسترونومی رشت، توسعه و بسط سرمایه اجتماعی در این شهر است. سرمایه و گنجی که بستر زایش و رویش آن رواداری، تساهل و تسامح میباشد. پر واضح است که با جذب گردشگران بینالمللی، رفاه و زیستپذیری جامعه محلی این مقصد خلّاق افزایش خواهد یافت.
Nowadays, the creative tourism paradigm has been welcomed in the knowledge-increasing system of tourism, and many believe that the sustainability of the tourism industry depends on the creative tourism. This research is a qualitative and applied and in terms of data collection it is a descriptive-analytical study. In this research, the tourism ecosystem architecture of Rasht as a creative gastronomic city has been studied to provide a background for the development of management capacity in this networked ecosystem. This architecture is based on key ecosystem roles and actors. Thematic analysis has been used to find effective roles and the social network analysis has been used to analyze and interpret its key roles and actors. The findings of this study can be expressed at both micro and macro levels. At the micro level, the key roles and actors have been identified and analyzed in three categories: "the roles played in the ecosystem", "the roles not yet performed" and "the roles that are on the way of being performed." It also explains what key actors should take to improve and develop the ecosystem. At the macro level, it has been shown that the necessary and sufficient condition for the development of the tourism ecosystem of Rasht as a creative gastronomic city is the development and expansion of social capital in the city. The capital and treasure whose background of birth and growth is tolerance. Obviously, the prosperity and livelihood of the local community of this creative destination will increase with the attraction of international tourists.
خلاصه ماشینی:
ورود به عصر اقتصاد دانش بنيان و شبکه اي و اقتصاد تجربه در حوزة اقتصادي، تحولات فناورانه در حوزة اطلاعات و ارتباطات که جنبه هاي گوناگون سفر را تحت تأثير قرار داده و تسهيل و تسريع کرده ، تغييرات بنيادين در مفهوم شهر از شهرهايي که در کنار کارخانجات و مراکز صنعتي شکل ميگرفته تا شهرهايي که بزرگ ترين و اصليترين دارايي آن ها فرهنگ است ، تغيير نگرش جوامع بشري از توجه صرف به سرمايه و ميراث ملموس به ميراث ناملموس و افزايش علاقه به آن ، غلبۀ فلسفۀ پسانوگرا (پست مدرن ) در امر گردش و تفريح به گونه اي که گردشگران فرهيخته در پي معنابخشي به زندگي خود هستند، تغيير مفهوم ارزش در دنياي کسب وکار و جانشيني توأمان همکاري ـ رقابت به جاي رقابت صرف ، دست يابي به پارادايم توسعۀ پايدار و...
در اين پژوهش ، نخست با روش تحليل محتوا١ نقش هايي که بايد در اين اکوسيستم اجرا شوند شناسايي شده ، سپس به منظور معماري اکوسيستم گردشگري شهر خلاق رشت ، از روش تحليل شبکه هاي اجتماعي ٢ استفاده شده است .
جدول ١ کنش گران کليدي در اکوسيستم گردشگري شهر خلاق رشت را در هر سه حالت موردمطالعه نشان مي دهد که با تحليل هاي گوناگون مرکزيت و قدرت در روش تحليل شبکه هاي اجتماعي شناسايي شده اند.
با شناخت به دست آمده از اين زيست بوم ، نقش هاي اکولوژيکي بدين صورت قابل تعريف شده است : در اکوسيستم گردشگري شهر خلاق گسترونومي، شرکت هاي کليدي ٢، کنش گران زنجيرة ارزش غذا هستند؛ يعني بازيگران «از مزرعه تا سفره ».