چکیده:
هدف از پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل مدیریت توسعه گردشگری ورزشی در آذربایجان شرقی میباشد. تحقیق حاضر از نظر روششناسی، از نوع آمیخته میباشد که در فاز کیفی تحقیق از تحلیل تماتیک و رویکرد سیستماتیک نظریه دادهبنیاد و در فاز کمی از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای بود که با در نظر گرفتن اصول علمی طراحی شده و روایی و پایایی آن با دقت تایید گردید. روش نمونهگیری در بخش کمی به صورت در دسترس بود که تعداد 235 پرسشنامه در بین متخصصین مدیریت ورزشی توزیع و به روش تحلیل عاملی و مدل سازی معادله ساختاری جهت ساخت مدل و آزمون فرضیهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از نگاه صاحب نظران سه گروه، عوامل بازدارنده با میانگین 15/2 بالاترین رتبه و عوامل جلب کننده با میانگین 78/1 کمترین رتبه را در بین عوامل تاثیرگذار بر توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی به خود اختصاص دادهاند. از نگاه صاحب نظران سه گروه، 6 عامل به عنوان عوامل جلب کننده توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی شناسایی شد که مقدار عامل اول یعنی عامل اطلاع رسانی و تبلیغاتی با مقدار 150/60% درصد واریانس میباشد که این عامل اصلیترین و مهمترین عامل در بین عوامل جلب کننده توسعه بازاریابی گردشگری ورزشی میباشد. شاخصهای اصلی برازش مربوط به مدلهای مختلف، همگی نشان داد که مدلها از برازش مناسبی برخوردار هستند و براساس روابط شناسایی شده میان متغیرها، در نهایت الگوی توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی طراحی گردید.
The purpose of this research is to design and explain the management model of sport tourism development in East Azarbaijan. A mixed method have been used in this research, a thematic analysis and a systematic approach to data base theory were used and in the quantitative phase, structural equation model was used. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire that was designed based on scientific principles and its validity and reliability were confirmed with accuracy. The sampling method was available in the quantitative part of the study. A total of 235 questionnaires were distributed among sport management specialists and analyzed using factor analysis and structural equation modeling for modeling and hypothesis testing.The results showed that according to the opinion of the three groups, the deterrent factors with the mean of 2.15 have the highest rank and the attracting factors with the average of 1.78 have the lowest rank among the factors influencing the development of sport tourism marketing. From the viewpoint of the experts from the three groups, six factors were identified as factors contributing to the development of sport tourism marketing. The first factor was the informational and promotional activities with the value of 60.150% of variance, which is the main and most important factor in attracting factors Sports Tourism Marketing. The main indexes showed that models have suitable fit and based on the relationships identified between the variables, and at last, the ultimate model of sport tourism development was designed.
خلاصه ماشینی:
بارهاي عاملي نمودار نيز نشان دهندة اين است که متغيرهاي پنهان عامل اطلاع رساني و تبليغاتي، عامل ظرفيت هاي استان ، عامل رويدادها و جشنواره ها، عامل کيفيت خدمات ، عامل بستر گردشگري ورزشي و عامل برنامه ريزي و مديريت در بخش عوامل جلب کننده به ترتيب ١.
روش پژوهش آميختۀ اکتشافي است که با انجام مصاحبه با خبرگان و مطالعات ميداني به شناسايي دقيق تر و اصولي تر مؤلفه هاي الگو مديريت توسعۀ گردشگري ورزشي در آذربايجان شرقي در بين متخصصان ورزشي پرداخته شده و در کنار آن الگوي عوامل جلب کننده و بازدارندة توسعۀ گردشگري ورزشي طراحي شده است .
عوامل بازدارنده با ميانگين ٢/١٥ بالاترين رتبه و عوامل جلب کننده با ميانگين ١/٧٨ کمترين رتبه را در بين عوامل تأثيرگذار در توسعۀ بازاريابي گردشگري ورزشي به دست آورده اند 1 در بخش ارائۀ يافته هاي حاصل از آزمون تحليل عاملي، استخراج عامل ها با استفاده از مقادير ويژه ١ و بار عاملي قابل قبول ٢ ٠/٥ ملاک قرار گرفته است .
بارهاي عاملي نمودار نيز نشان ميدهد که متغيرهاي پنهان عامل اطلاع رساني و تبليغاتي، عامل ظرفيت هاي استان ، عامل رويدادها و جشنواره ها، عامل کيفيت خدمات ، عامل بستر گردشگري ورزشي و عامل برنامه ريزي و مديريت به ترتيب بيشترين توان را در تبيين واريانس متغيرهاي مشاهده شده دارند.
درنهايت شاخص هاي اصلي برازش مربوط به الگوي نهايي نشان ميدهد که الگو از برازش مناسبي برخوردار است و براساس روابط شناساييشده ميان متغيرها، درنهايت ، الگوي عوامل مديريت توسعۀ گردشگري ورزشي در استان آذربايجان شرقي طراحي شده است .