چکیده:
توسعه بازارهای حسابرسی و افزایش رقابت موسسات، تمایل به تجاریسازی را افزایش داده است. انگیزه بقای حرفهای و سازمانی، از جمله عوامل مهم و اثرگذار بر این موضوع است. برخلاف بررسیهای قبلی که نتایج تجاری سازی موسسات حسابرسی را هدف قرار دادند، بررسی حاضر اثر عوامل بالقوه اثرگذار بر تجاریسازی که هویت حرفهای و هویت سازمانی است، را بر تجاریسازی موسسات حسابرسی مورد بررسی قرار میدهد.
جامعه آماری شامل حسابداران رسمی شاغل در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1398 است که نمونه نهایی شامل 357 حسابرس است. در جمعآوری دادههای پژوهش از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. به منظور سنجش هویت حرفهای از پرسشنامه میل و آشفورث (1992)، هویت سازمانی، از پرسشنامه اسوانبرگ و اوهمان (2015)، و برای سنجش مولفههای تجاریسازی، شامل فرآیند محوری از پرسشنامه چن و همکاران (2009)، مشتری محوری از پرسشنامه دیشپاند و فارلی (1998)، و بازارمحوری از پرسشنامه نارور و همکاران (2004) استفاده شده است. همچنین در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی (مدل معادلات ساختاری) و نرم افزارSPSS و Lisrel استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد هویت حرفهای و هویت سازمانی حسابرسان بر بازار محوری، مشتری محوری و فرآیندمحوری موسسات حسابرسی اثر مثبت دارد.
Development of audit markets and increasing firm’s competition has increased the willingness to commercialization. The motivation for professional and organizational survival is one of the most important and effective factors on this issue. In contrast to previous studies that target the commercialization results of auditing institutions, the present study investigates the effect of potential factors affecting professional and organizational identity, on the commercialization of auditing firms.
The statistical population consists of certified accountants in auditing firms of Iranian association of certified accountants in 2019, the final sample consists of 357 auditors. Library and field methods were used for data collection. To measure professional identity from the Mael and Ashforth (1992) questionnaire, organizational identity from the Svanberg and Öhman questionnaire (2015), and to measure commercialization components, including the market orientation of the Chen et al. (2009) questionnaire, customer orientation the Deshpandé and Farley (1998) questionnaire and the market orientation questionnaire were used by Narver et al (2004). Inferential statistics (Structural Equation Modeling) and SPSS and Lisrel software were used for data analysis. Findings show that there is a positive relationship between professional identity and organizational identity of auditors with market orientation, customer orientation and process orientation.