چکیده:
اگرچه اهمیت جهتگیری مشتری تشخیص داده شده است اما رابطه آن با عملکرد شرکت بسیار شفاف نیست. عدم وجود شفافیت تا حدودی به دلیل تاثیر جهتگیری مشتری بر عملکرد شرکت میباشد و بستگی به فاکتورهای خاص داخلی و خارجی دارد. بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی و با استفاده از یک چشمانداز بینالمللی، این تحقیق به بررسی تاثیرات میانهرو مجزا و پیوسته رهبری اخلاقی و شدت رقابت میپردازد. محقق با استفاده از فرمول کوکران 346 نفر را بهعنوان نمونه انتخاب و روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس بوده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد فنگ و همکاران (2018) بود. روایی پرسشنامه بهصورت محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تائید قرارگرفت بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی و حداقل مربعات جزئی و نرمافزارهای SPSS، SMARTPLS بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که رهبری انسانی و رهبری میانهرو به شرکتها کمک میکنند تا برداشت بهتری از جهتگیری مشتری جهت افزایش عملکرد خود داشته باشند. عدم وجود رهبری میانهرو میتواند برای آن دسته از شرکتهایی مضر باشد که در بازار رقابت صدمه دیده باشند درحالیکه تاثیر میانهروی تحت تاثیر شدت رقابت قرار نمیگیرد. بهعلاوه، رهبری منصفانه تاثیر مثبتی بر شرکتهای فعال در محیطهای رقابتیتر دارند که به تشخیص مزایای جهتگیری مشتری کمک میکنند.
خلاصه ماشینی:
این مطلب، بازه قبلی تعریف شده برای فاکتورهای تاثیرگذار بر رابطه جهتگیری مشتری و عملکرد را گسترش میدهد و رهبری اخلاقی را به عنوان یک فاکتور جدید و موثر معرفی کرده است.
Nioman, Okbasaran, Zhang, Herset, 2014 Broun, Tervino, Harison, 2005 متغیرهای مستقل جهتگیری مشتری تعاملات میانهروی پیوسته رهبری اخلاقی شدت رقابت متغیر وابسته عملکرد شرکت سوابق تحقیق در خارج از کشور در حوزه تحقیقات انجام شده با موضوع یا رویکرد مشابه در خارج از کشور چند تحقیق شناسایی شد که اهم نتایج و دستاوردهای آنها در ادامه می آید: دی ولد و همکاران (2014) در تحقیقی اظهار داشتند که رهبري اخلاقی میتواند رفتارهاي کاري مثبت را بر انگیراند و منجر به کاهش سوء رفتارها گردد.
فرضیه 4- شدت رقابت باعث تعدیل تأثیر رابطه انسانی بر رابطه بین جهتگیری مشتری و عملکرد شرکت می شود.
از اینرو، تأثیر مثبت عدالت با افزایش شدت رقابت افزایش می یابد فرضیه 6- شدت رقابت باعث تعدیل تأثیر رهبری میانهرو بر رابطه بین جهتگیری مشتری و عملکرد شرکت می شود.
10 دارد فرضیه فرعی پنجم: شدت رقابت باعث تعدیل تأثیر رابطه عادلانه بر رابطه بین جهتگیری مشتری و عملکرد شرکت می شود.
Investigating the Effect of Customer Orientation on Company Performance in Terms of Continuous Moderate Interactions and Ethical Leadership and Intensity of Competition Fatemeh Eliasi 1, Hassan Soltani 2, Saeed Razaghi 3 1- M.
Research data show that human leadership and moderate leadership help companies to have a better understanding of customer orientation to increase their performance.
Keywords: Customer Orientation, Ethical Leadership, Intensity of Competition, Company Performance