چکیده:
با توجه به افزایش رقابت میان توزیعکنندگان و پویایی محیط، باید به سمت کسب و حفظ قابلیتهایی مانند قابلیتهای پویا حرکت کنند که آنها را قادر به سازگاری سریع با نیازهای جدید و کسب عملکرد برتر میکند. ازآنجاکه یکی از راههای دستیابی به مزیت رقابتی و عملکرد برتر یکپارچگی با توزیعکنندگان و فروشندگان است، در این مقاله طراحی مدل چابکی مدیریت زنجیره تامین با میانجیگری انسجام و یکپارچگی بین توزیعکنندگان و فروشندگان مواد غذایی استان مازندران مورد بررسی قرارگرفته است. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه توزیعکنندگان و فروشندگان مواد غذایی مشغول به فعالیت استان مازندران به تعداد 160 نفرمی باشند. حجم نمونه در این پژوهش با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 113نفر (90 نفر فروشنده 23 نفر توزیعکننده) مواد غذایی استان مازندران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه عوامل کلیدی موفقیت چابکی زنجیره تامین کرمی (1389)، پرسشنامه انسجام و یکپارچگی سازمان کاپتن (2005) و پرسشنامه استاندارد مدیریت زنجیره تامین بود.برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرمافزارهای SPSS22، تحلیل عاملی تاییدی و آزمون معادلات ساختاری از نرمافزار PLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد بین چابکی مدیریت زنجیره تامین با میانجیگری انسجام و یکپارچگی بین توزیعکنندگان و همچنین فروشندگان مواد غذایی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین مدل ارائهشده از برازش خوبی برخوردار میباشد.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاکه یکی از راههای دستیابی به مزیت رقابتی و عملکرد برتر یکپارچگی با توزیعکنندگان و فروشندگان است، در این مقاله طراحی مدل چابکی مدیریت زنجیره تأمین با میانجیگری انسجام و یکپارچگی بین توزیعکنندگان و فروشندگان مواد غذایی استان مازندران مورد بررسی قرارگرفته است.
یافتههای پژوهش نشان داد بین چابکی مدیریت زنجیره تأمین با میانجیگری انسجام و یکپارچگی بین توزیعکنندگان و همچنین فروشندگان مواد غذایی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین مدل ارائهشده از برازش خوبی برخوردار میباشد.
لذا پژوهش حاضر می کوشد با بررسی رابطه چابکی مدیریت زنجیره تأمین با میانجیگری انسجام و یکپارچگی بین توزیعکنندگان و فروشندگان مواد غذایی استان مازندران و در چارچوب فرضیه های منطبق با عناصر تشکیل دهنده چابکی مدیریت زنجیره تأمین، راهکارهای مناسبی را جهت توسعه به کارگیری استراتژی موثردر جلب اعتماد و اتحاد و نیز بهبود در عملکرد کسب وکار توزیعکنندگان و فروشندگان ارایه دهد.
یافتههای استنباطی متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد بین همه متغیرها، یعنی بین متغیرهای چابکی مدیریت زنجیره تأمین با میانجیگری انسجام و یکپارچگی بین توزیعکنندگان و فروشندگان مواد غذایی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (جدول 2).
جدول برآورد ضرایب مدل نهایی رگرسیون خطی متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در جدول فوق، مقدار ضریب همبستگی چندگانه ابعاد چابکی مدیریت زنجیره تأمین با میانجیگری انسجام و یکپارچگی بین توزیعکنندگان و فروشندگان مواد غذایی و مقدار برآورد شده آن تحت مدل رگرسیونی نهایی، معادل (964/0) میباشد.
و همچنین ضریب همبستگی چندگانه ابعاد چابکی مدیریت زنجیره تأمین با میانجیگری انسجام و یکپارچگی بین توزیعکنندگان و فروشندگان مواد غذایی و مقدار برآورد شده آن تحت مدل رگرسیونی نهایی، معادل (964/0) میباشد.