چکیده:
سرمایه اجتماعی، مجموعهای از داراییهای تعامل اجتماعی مانند مشارکت است که دانشجو معلمان را قادر میسازد که برای بهبود آموزش و یادگیری، در گروهها با یکدیگر کار کنند. همچنین هوش فرهنگی به توانایی یک فرد برای عملکرد و مدیریت موثر در شرایط متنوع فرهنگی اشاره دارد. با وجود تنوع فرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و اهمیت تعاملات اجتماعی آنان در یادگیری خود و دانشآموزان آینده، مطالعه رابطه بین سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی آنها ضرورت داشت. بنابراین هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سرمایه اجتماعی بر اساس هوش فرهنگی در بین دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانشجویان رشته آموزش ابتدایی در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 379 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان، 181 نفر بود که به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی ارلی و انگ (2003) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) بود. پایایی پرسشنامه هوش فرهنگی با استفاده از تعیین ضریب آلفای کرونباخ، در ابعاد شناختی، انگیزشی و رفتاری، به ترتیب 76/0، 71/0 و 74/0 و پایایی پرسشنامه سرمایه اجتماعی برای ابعاد شناختی، ساختاری و رابطهای، به ترتیب برابر با 68/0، 66/0 و 69/0 محاسبه شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که بین مولفههای ساختاری و شناختی سرمایه اجتماعی با بعد انگیزشی و رفتاری هوش فرهنگی، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد که بعد رفتاری هوش فرهنگی قادر به پیشبینی سرمایه اجتماعی است.
Social capital is a set of social interaction assets such as partnerships that enable student-teachers to work together in groups to improve teaching and learning. Cultural intelligence also refers to an individual's ability to function and manage effectively in a variety of cultural contexts. Despite the cultural diversity of Farhangian University students and teachers and the importance of their social interactions in learning with themselves and their future students, It was necessary to study the relationship between social capital and their cultural intelligence. Therefore the purpose of this study was to predict social capital based on cultural intelligence among student teachers of Farhangian University of Isfahan.The research method was descriptive-correlation. The statistical population consisted of all students in the last two years of primary education at Farhangian University of Isfahan in the academic year 2019-2010 (379 people). The sample size was estimated based on Krejcie Morgan table 181 people who were selected by stratified random sampling method. The research instruments were the Early and Ang (2003) Standard Cultural Intelligence Questionnaire and the Nahapit and Gushal (1998) Social Capital Questionnaire. The reliability of the cultural intelligence questionnaire using Cronbach's alpha coefficient in cognitive, perceptual and behavioral dimensions was 0.76, 0.71 and 0.74, respectively and the reliability of the social capital questionnaire for cognitive, structural and relational dimensions was 0.68, 0.66 and 0.69, respectively. The validity of the questionnaires was confirmed using the opinion of experts. Data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression test. Results showed that there is a positive and significant correlation between the structural and cognitive components of social capital and the motivational and behavioral dimension of cultural intelligence among student-teachers. Findings also showed that the behavioral dimension of cultural intelligence is able to predict social capital.